Paluu perusasioiden pariin

16.5.2015

SalPa - Pallo-Iirot 17.5.2015 klo 18.30

Pallo-Iirot matkaa sunnuntaina SalPan vieraaksi. Molemmat joukkueet tarvitsevat voittoa sillä kotijoukkueella on vielä voittotili avaamatta ja Pallo-Iirot on kolmen ottelun tappioputkessa

Eteläisessä lohkossa lähivuosina viihtyneen Salon Palloilijoiden kausi on alkanut tasaisissa merkeissä. Neljästä ottelusta SalPa on pelannut peräti kolme ottelua tasan. Kauden kolmessa ensimmäissä ottelussa SalPa tasasi pisteet KaaPon, Maskun ja BK-46:n kanssa. Viime kierroksella SalPa joutui taipumaan sarjakärki GrIFK:lle 2-0 vieraskentällä.

SalPalla on melko nuorekas joukkue, jossa on kuitenkin paljon kokemusta jopa Veikkausliiga-tasolta. Jussi Haijanen, Jukka-Pekka Tuomanen ja Touko Tumanto ovat pelanneet yhteensä 393 ottelua Veikkausliigaa. Tosin vierasjoukkue Pallo-Iirot pystyy nokittamaan Iiro Aallon ja Vasile Marchiksen kahdestaan pelatuilla yli 300:lla ottelulla.

SalPa on Ykkösessä pelaavan TPS:n yhteistyöseura, joten joukkueen kokoonpanossa saatetaan myös nähdä TPS:n sopimuspelaajia. SalPan paras maalintekijä on kahdesti maalin tehnyt Albijon Muzaci. Pallo-Iirojen paras maalintekijä on puolestaan kapteeni Juho Patola, joka on neljässä ottelussa osunut yhtä monta kertaa.

Molemmat joukkueet ovat siis keränneet neljästä ottelusta kolme pistettä. Kummallekin voitto olisi erittäin tärkeä henkisesti ja myös pisteiden valossa erittäin tasaisessa Läntisessä lohkossa.

Henkimaailman asioita

Pallo-Iirojen kokeneen kaartin edustaja 37-vuotias Iiro Aalto on ollut useasti urallaan vastaavissa tilanteissa kun joukkueen peli ei kulje. Kaikki palikat menestyksekkääseen ja hyvään jalkapalloon ovat olemassa, mutta vielä peli ei ole auennut. Häviöt ruokkivat huonoa itseluottamusta ja helposti pelistä katoaa iloisuus.

- Pelit ovat kyllä menneet mollivoittoisesti syystä tai toisesta. Luulisin, että suureksi osaksi henkimaailman asioista on kyse. Alkukauden peleistä on puuttunut iloisuus, rentous ja nautinto futista kohtaan.

- Nyt pitää vaan saada peli-ilme paremmaksi ja alkaa nauttia näistä peleistä, Aalto linjaa.

Haastavassa tilanteessa suuria muutoksia ei välttämättä aina kannata lähteä tekemään. Iippa tietää lääkkeet miten peli saadaan takaisin raiteilleen.

- Uskoisin, että SalPa matsiin lähdetään vahvasti omaan tuttuun ja turvalliseen peliin luottaen. Puolustuspeli pitää saada uomiinsa. Saattaa olla, että pappa Marchiskin tekee jo paluun kokoonpanoon. Hänen olemuksensa ja mahdollinen pelaamisensa toisi varmuutta ja rauhallisuutta jengiimme.

- Futis on myös juoksupeli. Meidän pitää liikkua enemmän, Iiro lisää.

Omaan pelaamiseensa Aalto suhtautuu tuttuun tyyliinsä pilke silmäkulmassa.

- Vanha lämpenee kun kelit paranee. Vaikka kausi on alkanut huonosti, niin futis tuntuu edelleen kivalta.

Paluu perusasioiden pariin

Pallo-Iirojen päävalmentaja Pasi Lehtosen mukaan tilanne ei vaadi suuria muutoksia, vaan ennemminkin keskittymistä enemmän omaan tekemiseen. Peruspelaamisen kautta tuloskin on helpommin saavutettavissa.

- Olemme aikaisemmissa peleissä miettineet liikaa vastustajan tekemistä. Nyt lähdemme pelaamaan rohkeasti omaa peliä ja luottaen omiin vahvuuksiimme.

- Keskitymme erityisesti futiksen parusasioihin kuten liikkumiseen, kamppailupelaamiseen ja syöttöpeliin, Lehtonen kertoo.

- - -

Peli alkaa Salon Urheilupuiston kentällä sunnuntaina klo 18.30. Ottelusta luvassa liveseurantaa Pallo-Iirojen viralliselta live-tililtä Twitterissä.