06-poikien miniliiga alkoi tasaisissa merkeissä

11.5.2015

HJK, VJS, Sibbo Vargarna, FC Jazz sekä KaaNa kävivät viime lauantaina Pallo-Iirojen vieraana, kun 2006-syntyneiden poikien miniliiga starttasi Rauman osaturnauksella.

Miniliiga on ikäluokissa F9, E10 ja E11 pelattava kutsusarja, joka pelataan 06-ikäluokan osalta kolmessa lohkossa. Eteläiseen Suomeen rajoittuva sarja kokoaa vajaat parikymmentä Suomen kovinta joukkuetta yhteen. Miniliigan C-lohkoon kuuluu kuusi yllämainittua joukkuetta (pois lukien vierailevana joukkueena Raumalla ollut Kaarinan Nappulat) ja jokainen joukkue järjestää kauden aikana yhden ottelutapahtuman kotikentällään.

Peliesityksen nousujohteisuus miellytti Iiro-valmentajan silmää

Lauantaina pelattu avausturnaus oli tasainen, kuten alla olevat tulokset sen osoittavat. Pallo-Iirojen 06-joukkueen vastuuvalmentaja Mikko Ravi piti joukkueensa peliesitystä rohkaisevana tulevaisuutta ajatellen.

- "Avauspelimme KaaNaa vastaan oli hieman vaisuhko, taisi mennä paljolti jännityksen piikkiin. Seuraavissa otteluissa peliesityksemme parani päivän mittaan ja oli hienoa nähdä, että pysyimme hyvin vauhdissa mukana laadukkaita vastustajia vastaan", alusti Ravi päivän antia ja jatkaa:

- "Varsinkin taisteluilme miellytti omaa silmää ja muutamat pelaajat pelasivat erinomaisella tasolla läpi turnauksen. Vastustajat osasivat joukkueena pelata hieman paremmin kuin me, mutta toisaalta meiltä löytyi hyvää osaamista ratkaista 1v1-tilanteita eduksemme. Tästä on hyvä jatkaa matkaa kohti seuraavia pelejä."

Korvaamatonta kokemusta pojille

06-poikien peliesityksiä oli seuraamassa myös seuran Nappulapäällikkö Kimmo Hörkkö. Hän pitää miniliigaa erinomaisena asiana nuorten pelaajien kehittymiselle.

- "On erittäin hienoa, että HJK, KäPa, TPS ja muutama muu Suomen kärkiseura on laittanut tällaisen sarjasysteemin pystyyn. Se, että näitä kovia valtakunnallisia pelejä tulee pienestä pitäen, antaa pojille paljon. Vähäinen tila ja aika sekä taitavasti palloa liikuttavat joukkueet ja pelaajat tekevät sen, että pelaajat joutuvat pelaamaan koko ajan taitojensa ylärajoilla. Tämä ei voi näkyä kuin positiivisesti pelaajiemme kehityksessä."

Hörkköä miellytti myös nähdä valmennuslinjassa painotettujen asioiden toteutuminen kentällä.

- "Jos ajatellaan esimerkiksi pääkaupunkiseudun joukkueita VJS:a, Klubia tai Sipoon joukkuetta, niin he olivat Iirojen joukkuetta edellä taktisessa mielessä. Kollektiivinen tekeminen, ymmärrys peliryhmitelmän mukaisesta sijoittumisesta ja liikkeistä sekä syöttöpelin laatu oli askeleen pari Iirojen vastaavaa edellä. Toisaalta jos mietitään murtautumista maalintekotilanteisiin tai niiden alustamista voitettujen 1v1-tilanteiden kautta, joukkueemme oli ehdottomasti turnauksen parhaimmistoa. Tältä osin työ jota ollaan harjoituskentällä tehty, alkaa tuottamaan tulosta myös pelikentällä. Se oli hienoa nähdä ja siitä täytyy antaa tunnustus hyvää työtä tehneelle valmennustiimille."

- "Matka on kuitenkin vasta alussa ja töitä on tehtävä kovasti treenikentällä, jotta pystymme vielä parempaan tulevaisuudessa", päättää Hörkkö.

9.5. Miniliigan tulokset

KLOKENTTÄ 1TULOS  KENTTÄ 2TULOS
14.30FC Jazz - HJK1-3 P-Iirot - KaaNa1-0
14.55VJS - KaaNa3-1 SV - HJK2-3
15.20VJS - FC Jazz1-2 P-Iirot - SV0-1
15.45FC Jazz - KaaNa0-1 P-Iirot - HJK1-2
16.10HJK - VJS1-2 SV - KaaNa3-0
16.35   VJS - P-Iirot2-2
17.00HJK - KaaNa1-1 SV - FC Jazz3-1
17.25VJS - SV2-1 FC Jazz - P-Iirot1-1

Seuraava miniliigan turnaus Pallo-Iirojen osalta pelataan Porissa kesäkuun lopulla.