Sarja käyntiin nihkeällä voitolla

Majapuro
Nyholmilta vahva paluu
Patola
Ukwuomalla oli muutama hyvä maalipaikka
Mikko Valtanen pelasi ärhäkkäästi keskikentällä
Kuolettamisen mallia
Nuori Severi Kankkunen oli liian nopea Mario Racille
Maalivahti Mikko Laaksonen pelasi hyvän ottelun ja torjui muun muassa läpiajon ottelun viime minuuteilla
Yleisöä paikalla 432 henkeä.

Miesten Kakkonen alkoi Pallo-Iirojen osalta tänään kotivoitolla Närpes Kraftista. Juho Patolan kaksi maalia riittivät kääntämään vaikean ottelun kotijoukkueelle luvuin 2-1 (1-1). Severi Kankkuselle ensimmäinen virallinen ottelu Kakkosessa.

Kauan odotettu sarja-avaus koitti tänään vihdoin miesten edustusjoukkueelle. Vieraaksi ensimmäiseen koitokseen saapui Kakkosen kestojyrä Närpes Kraft. Valmennusjohdolla riitti vielä tänään aamulla jännitettävää, kun flunssan kourissa ollutta Eetu Setäsen pelikuntoa arvuuteltiin. Lopulta päädyttiin, että Setänen aloittaa penkillä ja nuori 17-vuotias Severi Kankkunen saa tulikasteensa miesten tasolla.

Lisää päänvaivaa aiheutti joukkueessa myllertävä pienimuotoinen flunssaepidemia, kun Setäsen lisäksi Juho Patola, Mikko Valtanen, Nico Rinne sekä Juho Torkkeli antoivat tasoitusta muille. Lisäksi Iiro Aalto pelasi vatsataudin kourissa.

Hermostuneiden avausminuuttien jälkeen ottelun 8. minuutilla nähtiin kauden avausmaali. Niklas Kuusio lähetti matalan keskityksen vasemmalta laidalta ja Juho Patola ohjasi pallon maalinedustalta sisään. Peli jatkui maalin jälkeen tasaisen hermostuneena ja lukuisat irtopallot sopivat huomattavasti paremmin vierailijoiden rouhijoille. 18 minuutin kohdalla vieraat nousivat tasoihin Mathias Salon puskiessa Kim Bölingin loistavan sivuvaparin maaliin.

Ensimmäisen jakson loppupuolella kotijoukkue sai kaksi hyvää tilaisuutta johto-osuman tekoon. Ensiksi Rinne keskitti oikealta matalan pallon Stanley Ukwuomalle, jonka laukauksen Jakob Strand sai vaivoin torjuttua etukulmasta. Aivan jakson lopussa Patola pääsee murtautumaan oikealta laidalta lähettäen keskityksen Ukwuomalle, mutta tällä kertaa pallon pysäyttä Kraft-maalin pystyhirsi. Puoliajalle tilanteessa 1-1.

Vaihdot piristivät Iirojen peliä toisella jaksolla

Toisen jakson alku mentiin samanlaisella miekkailulla, kuin avauspuolikkaalla. 53. minuutilla närpiöläiset saivat kulmapotkun, jota seurasi lopulta neljä peräkkäistä erikoistilannetta. Näitä vieraat eivät kuitenkaan pystyneet hyödyntämään. Kulmarumban jälkeen Iirot suoritti ensimmäisen vaihtonsa, kun Juho Torkkeli tuli akkunsa tyhjentäneen Valtasen tilalle.

Kotijoukkue ei toisellakaan jaksolla pystynyt kontrolloimaan peliä niin hyvin, kuin tavoite oli. 68. minuutilla Miika Pertola tuli kentälle Rinteen tilalle. Samalla raumalaismiehistö siirtyi kahden pohjapelaajan malliin. Muutos piristikin aavistuksen peliä ja erityisesti Pertolan rauhallisuus pallon kanssa tuli tarpeeseen.

Kraftin vaarallisimmat paikat tuli lähes järjestäen erikoistilanteista. Vaikka ohjeena oli välttää niiden antamista närpiöläisille, niin todella moneen otteeseen tilaisuuksia siltikin tarjoutui. 76. minuutilla Setänen komennettiin kentälle Aallon hoiperrellessa vaihtoon. Seitsemän minuuttia myöhemmin ottelua seuraamaan saapuneet 432 katsojaa saivat aihetta juhlaan. Yritteliäästi jälleen pelannut Kuusio sivalsi reilusta kahdestakympistä ja Patola tinttasi Strandin sylkemän limpun uuniin.

Närpes Kraft sai vielä loppuhetkillä kaksikin maalipaikkaa. Ensin Jonas Granfors karkaa nokikkain Iiro-vahti Mikko Laaksosen kanssa, joka ottaa gamesaverin hyvällä vastaantulollaan. Hetkeä myöhemmin kulmapotkun jälkeen pallo kimpoilee jo raumalaismaalin poikkipuussa.

Loppuhetkillä Iirot sai Kuusion johdolla tapettua aikaa pidemmillä hyökkäyksillä ja pisti jopa pienimuotoisen höynän pystyyn vieraiden päädyssä. Lopulta loppuvihellys päätti tiukan taiston ja Äijänsuon digitaalit näytti lukemia 2-1.

Kotijoukkueesta erityismaininnan ansaitsee debytantti Kankkunen, joka pelasi eleettömän ottelun Iiro-puolustuksen sydämessä.

Kapteeni Patola tyytyväinen vaikean pelin kääntymisestä voitoksi

Kauden avausosumat kirjauttanut Juho Patola oli ottelun jälkeen helpottunut suomalainen mies.

- On ollut paljon puhetta, että varsinkin alkukaudella pisteitä on kairattava vaikkei peli kulkisikaan. Tänään ei varmasti romantikot nauttinut pelistä, mutta kolme pistettä on ainut kiinnostava asia.

Patola näki huonon liikkeen johtuneen ainakin osittain sairasteluista ja loukkaantumisista.

- Otteluun lähtö oli vähän hankala, kun tässä on porukkaa ollut sairaana ja loukkaantuneena. Varmasti yhdessä jännityksen kanssa se aiheutti sen, että mentiin käsijarru päällä. Nyt kuitenkin saatiin eka matsi alta pois, joten on aika mukava viettää rauhallinen koti-ilta vaimokkeen kainalossa.

Maalipörssin voittajaehdokas numero yksi kommentoi omia osumiaan seuraavasti.

- Maalit oli aika tyypillisiä meikäläisen maaleja, yhdellä tatsilla palloa maaliin. Tuli haettua fiilistä matsiin tiirailemalla Youtubesta Filippo Inzaghin ja Ruud van Nistelrooyn näätämaaleja. Sen verran hyvin homma toimi, että pakko jatkaa samalla kaavalla.

- - - - - - -

Seuraavan kerran Iirot pelaa ensi sunnuntaina Karjaalla BK-46:ta vastaan.

Ottelun maalikooste, Jonas Nyholmin ja päävalmentaja Pasi Lehtosen haastattelut voit katsoa Pallo-Iirojen YouTube-kanavalta täältä. Lisäksi henkilökuvassa Antti Horjanheimo, joka taustoittaa muun muassa "Hokiheimo" lempinimensä taustat ja kertoo kenellä on pukukopissa huonoimmat jutut.