Pallo-Iirot kenraaliharjoituksessa selvään voittoon

16.4.2015

Pallo-Iirot - Ilves-Kissat 4-1 (2-0)

Ilves-Kissat kaatui Äijänsuolla lukemin 4-1 (2-0). Pallo-Iiroilta maalin tekivät uunituore sopimuspelaaja Stanley Ukwuoma ja kapteeni Juho Patola kahdesti. Yksi maaleista merkattiin omaksi maaliksi.

Pallo-Iirojen harjoituskautta on leimannut suurimaaliset ottelut. Harjoituskauden viimeinen ottelu ei tästä linjasta poikennut, sillä molemmilla joukkueilla oli paikat tehdä useampikin maali. Tällä kertaa Pallo-Iirot oli kuitenkin selkeästi tehokkaampi.

Ottelu alkoi Pallo-Iirojen vahvalla prässillä ja liikkeellä. Kesken kotijoukkueen painostuksen Ilves-Kissat pääsi kuitenkin hyökkäämään ja nätin kuvion päätteeksi laukaus ohjautui maalivahti Mikko Laaksosen torjunnan kautta tolppaan. Kymmenen minuutin kohdalla harjoituskauden parhaan ottelunsa pelannut Nico Rinne laittoi yhden puolustajan nippuun ja vapautti hyvällä syötöllä tänään sopimuksen tehneen Ukwuoman läpi. Stanley latasi kovan laukauksen oikeaan ylänurkkaan eikä Ilves-Kissojen maalivahdille jäänyt mitään mahdollisuuksia.

Viiden minuutin kuluttua puolestaan Niklas Kuusio pelaa loistavasti Juho Patolan laidasta läpi. Tällä kertaa Patola keskittää ja Ilves-Kissan puolustajan kautta pallo päätyy omaan maaliin. Myös Ukwuoma on kärkkäänä maalilla.

Ensimmäinen puoliaika on vahvasti Iirojen hallussa. Pallo pyörii varmasti pelaajalta toiselle eikä muoto hajoa pallottomana. Ilves-Kissat rakentaa peliä pitkälti keskitysten kautta, mutta maalivahti Mikko Laaksonen poimii keskitykset varmasti.

Ilves-Kissat lisää tempoa toisella puoliajalla

Toiselle puoliajalle Ilves-Kissat lisää selvästi tempoa ja kotijoukkueella on jalat vielä kopissa. Heti puoliajan toisella minuutilla Ilves-Kissat luo loistopaikan, mutta maalille vapaaksi jääneen hyökkääjän pusku epäonnistuu. Ilves-Kissat jatkaa kovaa prässiä ja kotijoukkue hätäilee syötöissään. Muutaman minuutin päästä Iirojen keskuspuolutus nukahtaa täysin ja Eetu Virtanen pääsee täysin vapaasti keskeltä läpi. Varma sijoitus alanurkkaan ja Ilves-Kissat tulee maalin päähän.

Pallo-Iirot joutuu maalin jälkeen vaihtamaan pohkeensa reväyttäneen Matias Majapuron pois, sisään kentälle tulee Juho Torkkeli, joka ottaa Konsta Siivosen paikan keskikentän pohjalla. Siivonen taas siirtyy toppariksi.

Pallo-Iirot saa pikkuhiljaa pelistä paremmin kiinni ja pystyy rauhoittamaan pelinrakentelua. Ukwuoma ja Patola pelaavat Kuusiolle hyvän paikan, mutta veto suuntautuu suoraan päin maalivahtia. Ilves-Kissoille tulee loistava paikka tasoittaa kun vaihdosta kentälle tullut Jaakko Wainikainen pääsee täysin vapaasti sijoittamaan maalin edestä palloa verkkoon. Wainikaisen epäonneksi varma tasoitus vaihtuu syvään huokaisuun kun pallo lipuaa puoli metriä tolpasta ohi. Wainikaiselle tulee vielä toinenkin tilanne kulmapotkusta, mutta pusku suuntautuu vain hieman ohi Pallo-Iirojen maalin.

Illan kaunein maali Iiro Aallon kirurgin tarkasta vapaapotkusta

Pallo-Iirot ratkaisee ottelun 69 minuutin kohdalla kun pirteästi pelannut Mikko Valtanen hankkii vapaapotkun 30 metristä. Pallon taakse asettuu Iiro Aalto, jonka millintarkka keskitys löytää takatolpalle rynnivän Juho Patolan jalan.

74 minuutin kohdalla illan epäonnensoturi Ilves-Kissojen Jaakko Wainikainen osuu vihdoin, mutta valitettavasti jalallaan Konsta Siivosen takaraivoon. Wainikaiselle varoitus ja kovan tällin saanut Siivonen pukukoppiin. Kristian Gustafsson tulee Siivosen tilalle ja puolustus muodostetaan uudelleen.

Muutama minuutti ennen loppuvihellystä erittäin pirteäsi pelannut Nico Rinne vapauttaa Patolan läpi ja kapteeni ei erehdy: kova pommi takanurkkaan ja harjoituskauden kymmenes maali näkee päivänvalon. Pallo-Iirojen maalivahti Mikko Laaksonen torjuu viime minuuteilla vielä läpiajon hienolla jalkatorjunnalla ja näin lopputulokseksi kirjataan 4-1.

"Kevyt jalka, kevyt mieli"

Pallo-Iirojen joukkueesta on helppo löytää tänään monta onnistujaa. Selkeästi parhaan harjoitusottelunsa pelasi tänään Nico Rinne, jonka jalka näytti käyvän todella kevyellä vastuksella. Illan kruunasi kaksi kaunista syöttöä Stanley Ukwuoman ja Juho Patolan maaleihin.

- Koko ajan on ollut ajatus se, että mitä lähemmäs kautta mennään, niin omakin taso nousee. Omastakin mielestä oli paras harjoitusottelu tähän asti. Fysiikan ehdoilla olen mennyt ja olen luottanut siihen, että pitkässä sarjassa se oma taso kyllä löytyy, Rinne kertoo.

Täyden 90 minuuttisen pelannut Rinne painoi koko ottelun ajan hyvällä temmolla voittaen kaksintaistelua ja rauhoittaen pallollista peliä.

- Oikeastaan koko viikon jalka on tuntunut kevyeltä. Silloin kun jalka on kevyt, niin mielikin on kevyt, Rinne kertoo.

Ensimmäiseen puoliaikaan Rinne oli erittäin tyytyväinen, mutta toiseen puoliaikaan Pallo-Iirojen lähtö on vaisu.

- Pelattiin pirun hyvin ensimmäinen puoliaika ja saatiin hyviä kombinaatioita aikaiseksi hyökkäyspäässä. Toisella puoliajalla sitten homma vähän lässähti kun vastustaja sai kavennuksen. Onneksi sitten saimme pelin taas kasaan. Positiivinen peli ja hyvillä mielin kohti ensi viikon lauantain sarja-avausta, Rinne päättää.

Illan komein maali oli harjoitellun kuvion tulos - riippuen näkökulmasta

Moni hieraisi silmiään kotijoukkueen 3-1 maalissa. Iiro Aalto antoi vapaapotkusta 30 metristä maailmanluokan syötön tolpalle rynnineelle Juho Patolalle. Päävalmentaja Lehtosen mukaan kyseessä ei kuitenkaan ollut harjoiteltu kuvio.

- Silloin kun pyydän Iippaa vetämään, niin se syöttää ja päinvastoin, Lehtonen naurahtaa.

- Tottakai se oli harjoiteltu kuvio. Tai mä näin, että Paton jalka oli siellä vapaana ja laitoin pallon sinne, Aalto kuittaa.

Seuraavaksi Pallo-Iirot pelaa 25.4 lauantaina Äijänsuolla Kraftia vastaan. Kyseessä on sarjakauden avausottelu! Tervetuloa!