P-Iirot D13 ikäluokka Javenture-turnauksen kilpasarjan voittoon

10.2.2015

Pallo-Iirot D13 ikäluokka voitti Javenture-turnauksen finaalissa FC Jazzin.

Finaalissa kaatui paikallisvastustaja FC Jazz. Pallo-Iirot oli turnauksen selkeästi paras joukkue maalisuhteella 15-1.

Viime​ lauantaina 7.2 pelattiin Turussa Javenture-Areenalla poikien 02 eli D13 ikäluokan kilpaturnaus. Kymmenen joukkuetta oli jaettu kahteen lohkoon ja P-Iirot 02 Yj:n lohkon tulivat oman joukkueen seuraksi FC Inter 03 Musta, PaiHa, FC Haka sekä Åbo IFK. Otteluita alkulohkossa tuli siis kaikille 4 ja lohkon ykkönen pääsi suoraan finaaliin ja kakkonen pronssiotteluun, muiden turnauksen loppuessa alkulohkoon. Peliaika kaikissa peleissä oli 1 x 35min.

Pallo-Iirot ilman tappioita alkulohkosta finaaliin
Turnauksen ensimmäisessä ottelussa Pallo-Iirot kohtasi FC Interin 03-ikäisten kilparyhmän. Ottelun alku oli aika sekavaa pelailua, mutta alkupuolen Aku Maansalon tekemät maalit toivat Pallo-Iiroille 2-0 voiton, vaikka vastustaja ehkä piti palloa pelin aikana hallussaan prosentuaalisesti enemmän.
Tauon jälkeen toisessa pelissä vastaan asettui Paimion Haka (PaiHa). Viiden minuutin sisään osunut kolmen maalin tehojakso takasi Pallo-Iiroille 3-0 voiton. Maalitekijöinä jälkeen Maansalo kerran ja Markus Babb kahdesti.
Kolmas peli oli jo tutuksi tullutta Valkeakosken Hakaa vastaan. Aikaisemmista peleistä kaksi oli pelattu tasan ja yksi voitettu, joten tappiosaraketta lähdettiin pitämään puhtaana. Ensimmäisen vartin vastustaja hallitsi hienokseltaan peliä, mutta uhrautuva taistelu ja tilanteiden loppuun pelaaminen pitivät numerot nollassa-nollassa. Ottelun ratkaisu nähtiin 25 minuutin kohdalla, kun Babb teki päivän kolmannen maalinsa. Tämän jälkeen kentällä oli vain yksi joukkue, ja viimeisen kymmenen minuutin aikana verkko soi tiuhaan vastustajan päädyssä. Peli päättyi lopulta Pallo-Iirojen 6-0 voittoon, Maansalon viimeistellessä vielä neljästi ja Matias Suotusen kerran.
Koska muut joukkueet olivat tässä vaiheessa pelanneet hieman ristiin, ratkesi finaalipaikka jo ennen alkulohkon viimeistä ottelua.
Lohkon viimeisessä ottelussa P-Iirot kohtasi ÅIFK:n. Liekö finaalipaikan varmistuminen vienyt pienen terän ottelun alusta, sillä toisella minuutilla ÅIFK rankaisi ensimmäisestä tekopaikastaan, puolustuksen pienen haparoinnin jälkeen. Maali oli ensimmäinen joka turnauksessa Pallo-Iirojen maaliin tehtiin. Heti seuraavassa tilanteessa helähti toisessa päässä, asialla hyvän nousun laidalla tehnyt Akseli Laihonen jonka keskityksen puolustaja sähläsi omaan maaliin. Maali merkittiin siis omaksi maaliksi, mutta valmennuksen silmissä maalin sai nimiinsä Akseli. Reilun kymmenen minuutin kohdalla Pallo-Iirot ratkaisi ottelun ja iski kahden minuutin sisään kahdesti. Ensin maalintekijänä kunnostautui Alex Salo ja sen jälkeen jälleen Maansalo. Lopputulos siis 3-1 Pallo-Iiroille.
Melkein kahden tunnin odottelu, ja edessä odotti finaali.
Finaalissa vastaan tuli paikallisvastustaja FC Jazz
Vastaan asettui rakas vihollinen FC Jazz, joka oli reilun vuoden aikana kohdattu kymmenkunta kertaa. Ottelun alku oli tasainen, mutta pelin edetessä pallonhallinta siirtyi hienokseltaan porilaisille. Tiivis puolustus takasin kuitenkin sen, etteivät Jazzin pelaajat juuri tekopaikoille päässeet. Finaali ratkesi 25 minuutin kohdalla, kun Maansalo karkasi loistavalla pystysyötöllä puolustukselta ja sijoitti pallon kylmästi heittäytyvän maalivahdin jalkojen välistä maaliin, tehden näin jo turnauksen yhdeksännen maalinsa. Lopun kymmenen minuuttia puolustettiin tarkasti ja loppuvihellyksen soidessa saattoi myös vaihtopenkki rynnätä kentälle ja pelaajat aloittaa juhlinnan, mestaruus oli Iirojen.
Poikien saadessa kultamitalit kaulaansa ja kapteeni Suotusen kohottaessa voittopystin ilmaan, myhäili valmennus ja muut toimijat taustalla. Porilaisten ilmeet olivat aiheestakin pettyneet. Kolmanneksi turnauksessa sijoittui KaaPo joka kaatoi pronssipelissä FC Hakan 2-0, vieden näin pronssimitalit Kaarinaan.
Pelillisesti turnaus ei ollut parasta peliä, mutta kultamitali meni silti turnauksen parhaalle joukkueelle. Pallo-Iirojen maalisuhde 15-1 kertoo omaa kieltään siitä, että joukkue oli turnauksessa varsin suvereeni molemmissa päissä.
Kausi on turnausten osalta avattu voitolla, tästä on hyvä jatkaa!
Turnauksen alkulohkot ja ottelutulokset: