Juho Suoramaasta Pallo-Iirojen tiedottaja

18.12.2014

Juho Suoramaa halusi työskennellä Iiroissa rakkaudesta seuraan ja paikallisuuteen.

Innokas urheilumies otti itse yhteyttä seuraan. Hän haluaa puhua tehtävästä urheilumarkkinointina.

Juho Suoramaa on raumalaisista urheilupiireistä tuttu kannattajaryhmä Raumam Boikatte aktiivisena perustajajäsenenä. Hän on myös toiminut Marva Median eri julkaisujen - Länsi-Suomen, Raumalaisen ja Kiekkoareenan - avustajana.

Pallo-Iirojen tiedottajaksi Suoramaa halusi, koska on jo pitkään ollut kiinnostunut urheilumarkkinoinnista ja urheilukulttuurista. Jalkapallomieheksikin tunnustautuva Suoramaa sanoo miettineensä jo pitkään, miten hän voisi auttaa Pallo-Iiroja.

- Joku varmaan miettii, että mitä tuo kendojanari tuolla tekee. Minut varmaan tunnetaan kannattajatoiminnan kautta, mutta jalkapallo on aina ollut yhtäläinen intohimo, Suoramaa huomauttaa.

Hän ottaa pestin vastaan rakkaudesta seuraan ja paikallisuuteen, mutta myös oppisen halusta.

- Tässä pääsee tekemään jotain höydyllistä seuran eteen. Jotain muutakin kuin ostamaan kausikortteja ja pääsylippuja. Toki taustalla on itsekkäitäkin syitä. Haluan oppia urheiluseuran toimintaa ja kehittyä viestinnässä, Suoramaa kertoo.

Juniorit ja vapaaehtoistyö esille

Suoramaa linjaa seuran viestintään kolme pääteemaa: edustusjoukkueen pelaajien tuomisen esille, 85 vuotta täyttävän seuran historian ja seuran juniorit sekä juniorijoukkueiden taustahenkilöt.

- Pelaajien kohdalla raotetaan hieman verhoa, mitä tapahtuu pelimatkoilla, harjoituksissa ja tuodaan persoonia esiin. Pitää kuitenkin muistaa, että ilman junioritoimintaa seuraa ei olisi. Edustusjoukkueen pelaajista valtaosa on seuran omia kasvatteja ja oman kylän jätkiä, mikä on toiminnan edellytys. Myös taustalla seurassa moni tekee tärkeää vapaaehtoistyötä, Suoramaa huomauttaa.

- 85 vuoden historiansa aikana seura on koskettanut valtavasti ihmisiä ja omaa hienon historian. Tarkoistus on tuoda esiin myös seurakulttuuria ja sen arvoja, kuten paikallisuutta, kannattajia ja omia kasvatteja.

Yleisesti viestinnässä tullaan Suoramaan mukaan korostamaan visuaalisuutta ja perinteisen tiedottamisen lisäksi käyttämään aktiivisesti hyväksi sosiaalista mediaa. Pallo-Iiroilla on tällä hetkellä viralliset Facebook- ja Twitter-tilit.

- Resurssit ovat rajalliset, mutta sosiaalinen media tarjoaa ilmaisen väylän tavoittaa ihmisiä. Kun se tehdään laadukkaasti mahdollisuudet ovat erinomaiset, Suoramaa toteaa.

Seuraa Juhoa ja Pallo-Iiroja Twitterissä: @JuhoSuoramaa / @PalloIirot

Juhon ensimmäinen tiedote Iiroille: Pallo-Iiroille kaksi tärkeää sopimusta