Lapset huusivat Iipan uralle jatkoa

10.12.2014

Iippa (vas.) kävelee Horjiksen seurassa ensi kaudellakin Pallo-Iirojen väreissä Äijänsuolle.

Kokenut Iiro Aalto jatkaa peliuraansa Pallo-Iiroissa. 37-vuotias puolustaja solmi seuran kanssa kauden 2015 kattavan sopimuksen.

Iippa kuului Vasile Marchisin tapaan Iirojen joukkueessa siihen ikähaarukkaan, joka joutui anomaan luvan peliuransa jatkopäätökselle perheen päättävältä taholta. Vasun Cati-vaimon tapaan myös Iipan emäntä Teija näytti miehensä peliuran jatkumiselle vihreää valoa. Tai ainakin keltaista…

-Kun kysyin kotijoukoilta vaimo sanoi, että lopeta, mutta mukulat huusi ”Hyvä Pallo-Iirot!”, Iippa kuittaa tuttuun tyylinsä pilke silmäkulmassa.

Vasemman jalan taidetta ja koppipersoonaa

Aaltojen lapset Max ja Christel saavat siis ainakin vielä ensi kesänä ihailla isänsä viilettämistä Pallo-Iirojen puolustuksen vasemmalla laidalla. Sitä katsoo mielellään myös iirovalmentaja Pasi Lehtonen.

Iippa näytti viime kaudella kuuluvansa edelleen Kakkosen hyökkäävien laitapuolustajien eliittiin. Hän ampui kolme maalia ja jakoi Iirojen syöttöpörssiin kakkossijan kuudella maalisyötöllään.

-Iippa tuo kokemusta, mitä tarvitaan jokaisessa joukkueessa, joka hakee menestystä. Hän tulee olemaan edelleen isossa roolissa hyökkäyspään erikoistilanteissa ja keskitykissä. Iippa on tärkeä myös pelinavaamisessa. Hän näkee kentän hyvin ja pystyy antamaan pakin tontilta jopa useita läpisyöttöjä pelissä, Pantse toteaa.

Aalto on myös tärkeä persoona pukukopissa. Suusta tulee tarvittaessa tiukkaa ja vähemmän tiukkaa asiaa.

-Iippa pystyy tarvittaessa neuvomaan nuoria pelaajia ja…no sanotaan, että antamaan pukukoppielämään oman panoksensa, Pantse virnistää.

Iippa uskoo kärkisijoihin

Aallon jatkopäätökseen vaikutti perheen tuen lisäksi myös se, että Iirot on kasaamassa kilpailukykyistä joukkuetta. Muun muassa HJK:ssa, Hakassa, Tampere Unitedissa ja kyproslaisessa Olympiakos Nikosiassa urallaan pelanneen puolustajan sisällä palaa edelleen liekki voittaa otteluita ja sarjoja.

-Tykkään edelleen pelaamisesta ja uskon, että meillä on vahva jengi, joka taistelee ensi vuonna kärkisijoista, Iippa naulaa.

Hänen jatkosopimuksensa myötä Iirojen puolustuslinjan pelaajat ovat päävalmentaja Lehtosen mukaan valmiina ensi kaudelle.

Puolustuspään pelipaikoista tulevat kilpailemaan IIpan lisäksi Antti Horjanheimo, Vasile Marchis, Eetu Setänen, Matias Majapuro sekä nuoret haastahat Jussi Jokinen, Väinö Lehtonen ja Severi Kankkunen.