Tuoreiden sopimuspelaajien mietteitä - ”Annan kaikkeni, että mennään Iirojen kanssa Ykköseen”

5.11.2014

Kippari Patola tykitti viime kaudella 22 osumaa.
Antti Horjanheimo ja Eetu Setänen kävivät lyhyellä seikkailulla, mutta palasivat Iiroihin loppukaudesta.
Aake Rapala ja Mikko Valtanen keräsivät viime kaudella runsaasti peliminuutteja Kakkosessa.

Jatkosopimuksen tehneen viisikon puheista paistaa rakkaus kasvattajaseuraan, halu kehittyä hyvässä valmennuksessa ja juhlia Iirojen kanssa nousua Ykköseen.

Juho Patola, 25, reputti viime kaudella Kakkosessa 26 ottelussa 22 maalia. Läntisen lohkon maalikuningas äänestettiin pelaajien keskuudessa lohkon parhaaksi pelaajaksi. Kovia maalimääriä viime vuosina sylkeneelle Iirojen ykköshyökkääjälle riittäisi varmasti ottajia sarjaporrasta ylempänäkin, mutta viime kauden iirokapteeni päätti jäädä kasvattajaseuraansa.

-Suurin yksittäinen syy jatkoon oli Pantse (valmentaja Pasi Lehtonen). Tiedän, mitä saan valmentajalta ja se tietää, mitä saa multa, Patola perustelee.

Pallo-Iiroihin jääminen ei kuitenkaan tarkoita, etteikö Patolla olisi nälkää testata rajojaan ylemmilläkin tasoilla.

-Omat tavoitteet on pelata vielä ylempänä, mutta kaikista hienointa on pelata kasvattajaseurassa. Sen takia annan tälläkin kaudella kaikkeni, että Iirot pelaisi tulevaisuudessa Ykkösessä ja samalla pääsisin sinne myös itse. Uskon, että se on Pantsen johdolla mahdollista, Patola toteaa.

Setänen uskoo jackpotiin

Eetu Setänen, 23, sai jalkapallo-oppinsa Euran Pallossa, mutta siirtyi jo B-juniori-ikäisenä Pallo-Iiroihin. Kuten Patolalle ja Antti Horjanheimollekin, alkava kausi on hänelle jo yhdeksäs edustusjoukkueen mukana. Viime kaudella Setänen harjoitteli Iirojen mukana talven, mutta siirtyi pelikauden kynnyksellä AC Kajaaniin. Keskuspuolustaja palasi valmentajavaihdoksen jälkeen Iiroihin loppukauden viideksi viimeiseksi otteluksi.

-Kausi Kajaanissa oli opettavainen ja avasi monella tapaa silmiä. Ennen kaikkea se opetti tajuamaan, että Pallo-Iirojen logo ja joukkuekaverit täällä merkitsee mulle aika paljon. Nautin niin paljon kauden viimeisistä peleistä, ettei uuden kauden alkua malttaisi odottaa. Mulla on kutina, että nyt jackpot on näppien ulottuvilla, Setänen sanoo.

Hän laskee matkustaneensa viime kaudella amatöörijalkapallon takia yli 15 000 kilometriä.

-Onhan se vähän helpompaa, kun treenikenttä on kivenheiton päässä kotoa. Kajaanin pukukopissa puhuttiin englannin lisäksi nigeriaa, georgiaa ja portugalia, eivätkä Rauman ja Kainuun murteetkaan heti lyöneet kättä. Sitäkin osaa nyt arvostaa eri tavalla, että pääsee sylkemään tyhmät juttunsa ilman, että kenenkään tarvitsee käyttää Google-kääntäjää.

Horjanheimo haluaa astua eteenpäin

Antti Horjanheimon, 24, tarina viime kaudelta on hyvin samanlainen kuin Setäsen. Horjanheimo lähti talvikauden jälkeen kasvattajaseurastaan Kolmosen Toejoen Veikkoihin, mutta yksi kannattajien suosikkipelaajista palasi ja pelasi kuusi viimeistä ottelua tutussa iiropaidassa.

-Tein jatkosopimuksen, koska seura ja laji on rakkaita. Jalkapallo on parasta hyvässä porukassa ja koen, että Iiroissa mulla on kopillinen kavereita. Ajattelisin, että tämä on mulle pelaajana viimeisiä vuosia ottaa kehitysaskeleita ja koen, että jos joku mut saa kehittymään, niin se on Pantse, Horjanheimo toteaa.

Horjanheimo painottaa kuitenkin, ettei Iirojen pukuhuone ole hänelle mikään lepokoti tai hupiklubi. Hän on ladannut ensi kauteen isot odotukset.

-Odotan, että ollaan ensi kaudella vähintään karsimassa Ykköseen. Henkilökohtaisia tavoitteita en aseta. Joka vuosi olen niitä asettanut ja aina joutunut pettymään, nyt mennään joukkue edellä.

Valtanen haluaa dominoida

Iirojen omat kasvatit Mikko Valtanen, 21, ja Aake Rapala, 20,  kuuluivat viime kaudella edustusjoukkueen runkopelaajiin. Valtanen pelasi yhtä ja Rapala kolme peliä lukuunottamatta kaikissa otteluissa raumalaisten keskikentällä. Molemmat viimeistelivät myös kolme maalia.

Valtasen vahvuudet löytyvät poikkeuksellisesta pelinäkemyksestä ja näppäristä jaloista. Rapala taas puuskuttaa tahtoessaan vaikka Rauman raatihuoneen seinän läpi. Koska molemmat asuvat jatkossakin Raumalla, pelaamisen jatkaminen Iiroissa oli melko helppo päätös.

- Odotan, että pystyisin pelaamaan tasaisesti hyvällä tasolla koko kauden ja että tehojakin tulisi vähän enemmän kuin aikaisemmilla kausilla, Valtanen sanoo ja lisää, että haluaisi Iirojen palaavan ottelujen tahdin määrääväksi ”Lady Dominaksi”.

-Tykkään pelata jalkapalloa ja Iiroissa on hyvä olla. Omat pelit saisivat mennä enemmän kuin viivoittimella vedetty viiva, eikä Linnanmäen vuoristorata. Pallon kanssa mä en ole mikään taikuri Luttinen, mutta hiukan enemmän pystyn varmasti senkin kanssa tekemään, Rapala värittää.

Päävalmentaja Pasi Lehtosen ajatuksia joukkueen rakentamisesta voit lukea täältä.