Ennakko Pallo-Iirot-Masku: Uusvanhat kasvot palaavat kotiin

3.9.2014

Pallo-Iirot kohtaa sunnuntaina Maskun ottelussa, joka on monelle iirolaiselle erityinen. Päävalmentaja Harri Virtanen sekä Antti Horjanheimo, Eetu Setänen ja Nico Rinne esiintyvät Äijänsuolla iiropaidassa ensimmäistä kertaa tällä kaudella.

On kulunut kaksi viikkoa siitä, kun Pallo-Iirot päätti vaihtaa päävalmentajaa ja iski ilmoille loppukauden sloganinsa ”Tätä laivaa ei upoteta!”.

Pallo-Iirot onkin tehnyt valmennusvastuun loppukaudeksi ottaneen Harri Virtasen komennossa komean kurssinmuutoksen. Virtasen alaisuudessa Iirot on käynyt noutamassa Sportingista 0-3-voiton ja SJK-farmi Kerho 07:lta 3-3-tasapelipisteen.

”Hati” on paitsi piiskannut Iirot tappiottomaan iskuun, pystynyt myös selkeästi puhaltamaan joukkueeseen positiivisen, rohkean ja nälkäisen ilmapiirin. Samalla ero putoamisviivaan ja FC Hämeenlinnaan on kasvanut jo hieman helpottavaan seitsemään pisteeseen.

Kautta on pelaamatta kuitenkin vielä viisi ottelua, joten saletiksi sarjapaikkaa ei missään nimessä voi laskea. Sunnuntaina Iirot lähtee Maskua vastaan repimään lisää eroa putoamisviivaan. Ottelu on erityinen monellekin iirolaiselle.

”Jännittänyt, mutta hyvällä tavalla”

Joukkueensa ensimmäistä kertaa kotiyleisön eteen marssittava Virtanen sai pelastustalkoitansa vauhdittamaan takaisin seuran omia kasvatteja. Kevään kynnyksellä Iiroista pois siirtyneet Nico Rinne ja Antti Horjanheimo ovat olleet mukana molemmissa Virtasen ajan otteluissa. Kuluneella viikolla myös Eetu Setänen palasi sinikeltaisiin AC Kajaanista.

He tekevät Virtasen tavoin kauden ensiesiintymisensä rakkaalla Äijänsuolla.

- Täytyi kai olla näin kauan pois, että ymmärsi, kuinka paljon Pallo-Iirot itselle oikeasti merkitsee. Mä olen tälle seuralle ja tälle logolle paljon velkaa. Nyt lyödään kaikki likoon loppukaudeksi ja yritetään maksaa sitä velkaa edes vähän takaisin, Setänen tunnelmoi.

Horjanheimo myöntää, että paluu kotiyleisön eteen on jännittänyt jo pitemmän aikaa.

- On jännittänyt, mutta hyvällä tavalla. Odotan valtavasti, että pääsen taas pelaamaan Äijänsuolle. Mun mielestä tämä on tunnelmaltaan yksi Kakkosen parhaita paikkoja pelata. On se vaan niin hienoa päästä taas Savusen Kaijan valvovan silmän alle, Horjanheimo virnistää Iirojen hemaisevan toiminnanjohtajan suuntaan.

Iloinen peli-ilme avainasemassa

Setäsen, Horjanheimon ja Rinteen lisäksi Iirot sai maalivahti Mikko Laaksosen takaisin elämään tiiviisti joukkueen arkea. Laaksonen aloitti tolppien välissä viime viikonloppuna Seinäjoella, mutta hänet jouduttiin vaihtamaan polvivamman takia toisella puoliajalla Iiro Koskeen. ”Jonttu” on kuitenkin jälleen pelikuntoinen Maskua vastaan.

Lisäksi hyökkääjä Ilari Mettälä palasi reisivammansa jälkeen joukkueharjoituksiin alkuviikolla.

Hyvät uutiset ovat kotijoukkueelle tervetulleita, sillä Masku on juuri nyt yksi Kakkosen läntisen lohkon kuumimmista joukkueista. 13 viimeisestä ottelusta vain yhden hävinneet maskulaiset ovat nousseet lohkon toiselle sijalle.

Pallonliikuttelusta nauttivan joukkueen syömähammas on ollut porilaishyökkääjä Kari-Pekka Koivunen, joka on ilmoittautunut kymmenellä maalillaan jahtaamaan loppukaudesta jopa lohkon maalipörssiä johtavaa iirokapteeni Juho Patolaa (18 maalia).

Sunnuntain ottelu määrittää vahvasti Iirojen loppukauden suuntaa, sillä sekä putoamisviivaan että lohkon kakkossijaan on matkaa samat seitsemän pistettä.

- Taulukkoa on turha jatkuvasti tuijottaa. Tärkeintä on, että pystymme jatkamaan sitä iloista ja taistelevaa peli-ilmettä, joka meille on syntynyt, iiroluotsi Virtanen toteaa.

Tule mukaan nauttimaan! Pallo-Iirot-Masku sunnuntaina kello 18.30 Äijänsuon stadionilla.