Tyttöpuolen projektin mittaaminen alkaa

24.4.2014

P-Iirot rakensi viime vuonna tyttöpuolelle haasteellisen projektin, jossa vuosikymmenen vaihteessa siintää haave – unelma raumalaisen naisjalkapalloilun nostamisesta uudelleen kansalliseen pääsarjaan. Matti Lehtosen joukot vievät eteenpäin naisten ja B-tyttöjen projektia kilpajoukkueina, takana tulevat nuoremmat ikäluokat Jarmo ja Pirjo Lavannon valmentamien C-tyttöjen johdolla.

Ideana on jalostaa omista nuorista lahjakkuuksista naisten joukkue nousemaan pykälä kerrallaan ylöspäin. Kiirettä ei ole, mutta koko ajan oppimista ja kehitystä mitataan pyrkien kohti suurta maalia, joka sitten johtaa seuraaviin haasteisiin ja uusiin maaleihin.

Projektin ensimmäinen mittausvaihe alkaa viikonvaihteessa, kun B-tytöt matkustavat sunnuntaina Kauhavalle Kanun vieraaksi ykkösdivisioonan avausotteluun. Sarjanousu saavutettiin viime syksynä upean sarjakauden päätteeksi. Nyt mitataan sitten talven aikana harjoiteltuja asioita, kun edessä ovat ottelut uudella sarjatasolla. Tavoitteena on saada joukkuepelaaminen taitojen edellyttämälle tasolle ja sitä kautta sijoittua kevätkierroksella puolivälin yläpuolelle. Harjoitusotteluiden perusteella se on hyvinkin mahdollista. Motivoituneen joukkueen yksilökehitys on ollut talven harjoittelussa hyvä, joten nyt on suoranainen nälkä nähdä, miten kehitys näkyy joukkuepelaamisen painopistealueissa.

Naiset aloittavat pohjalta eli nelosesta. Entinen sarjajärjestelmä olisi mahdollistanut vuoden aikana jopa kaksi sarjanousua, mutta uusittu järjestelmä ei sitä salli. Siksi ainoa tavoite ensi tiistaina 29.4. Äijänsuon stadionilla alkavassa sarjassa on nousu. Helppoa se ei kuitenkaan ole, sillä etenkin avausvastustaja TPS 2 ja toisen liigajoukkueen NiceFutiksen kakkosjoukkue Himmeli ovat pahoja vastustajia alkavassa seitsemän joukkueen kaksinkertaisessa sarjassa.

Junioriajan ohittaneita pelaajia naisten joukkueessa on reilu joukkueellinen, mutta B-tytöistä tulee joukkueeseen myös tukea. Pelaajien rasitusta pitää junioripelaajien osalta seurata tarkasti, jottei tyttöjä peluuteta yli. Naisten nelosen ja B-tyttöjen ykkösen lisäksi rasitusta lisäävät pakolliset piirisarjat, joten pelimäärät kasvavat tyttöpelaajilla äärirajoille. Laaja materiaali tulee todelliseen tarpeeseen. Päävalmentaja Matti Lehtonen muistuttaakin, että tasaisuuteen pyrkivä peluutus on tärkeä asia, koska harjoittelemaankin pitää kesän aikana ehtiä kehityksen takaamiseksi.

Su 27.04. Kauhavalla B-tyttöjen ykköstä Kanu – P-Iirot.

Ti 29.04.klo 19.30 Stadionilla naisten nelosta P-Iirot – TPS 2.