Kyösti Lampinen valotti Sami Hyypiä Akatemian toimintaa

13.9.2013

"Ei vain parhaita, vaan kaikkia pelaajia varten"

– Ei vain parhaita, vaan kaikkia pelaajia varten, kiteytti Sami Hyypiä akatemian johtaja Kyösti Lampinen SHA:n toimintaperiaatteen tiistai-iltaisessa luentotilaisuudessa Rauma-salissa.

SHA:ssa mukana olevien joukkueiden valmentajille ja pelaajien vanhemmille suunnatussa luennossa hän kävi perusteellisesti läpi SHA:n toimintaa ja tavoitteita.

Sami Hyypiä Akatemiassa tehdään suomalaisen jalkapallon valmennus-, tutkimus- ja kehitystyötä, joka keskittyy erityisesti huippu-urheilulllisen jalkapallopelaamisen kehittämiseen.

Lampinen kertoi SHA:n luovan prosessia, jolla voidaan seurata pelaajien yksilöllistä ja kokonaisvaltaista kehitystä, jalostaa valmentajakoulutusta ja auttaa seuroja valmennuksen ja sen laadun parantamisessa.

Näiden tavoitteiden tueksi on rakennettu sähköinen ympäristö EeNet, joka on tärkeä osa SHA:n jakaessa saatuja tuloksia ja käytäntöjä kaikkien jalkapalloseurojen käyttöön.

– Ei SHA:n toiminta ole tarkoitettu vain harvojen ja valittujen seurojen käyttöön. Kaikki SHA:ssa kertynyt tietotaito jaetaan kaikille seuroille suomalaisen jalkapallon tason kehittämiseksi.

Junioripelaajien kehityksen mittaamisen ja seurannan lisäksi SHA muun muassa auttaa seuroja päivittämään oman valmennuslinjansa ja seuraamaan siitä, että se myös toimii arjessa.

– Sen tarkoituksena on täällä Pallo-Iiroissakin antaa valmentajille valmiuksia auttaa pelaajia oppimaan, Lampinen painottaa.

SHA järjestää kaksi kertaa vuodessa kokonaisvaltaisen kehittymisen seurantatapahtuman, jossa pelaajat tekevät mm. lajitaito- ja yleistaitotestejä, fyysisiä testejä ja itsearviointeja. Lisäksi pelataan kolmen pelin yksinkertainen sarja muiden samassa testilohkossa olevia joukkueiden kanssa.