Viihdyttävä paikallistaisto päättyi tappioon

26.8.2013

Pallo-Iirot ja FC Jazz tarjosivat kauden viimeisessä kohtaamisessaan yleisölle viihdettä koko rahalla. Ottelu päättyi kotijoukkueen kannalta harmittavaan 2-3 -tappioon.

Valmennusjohto haki yllätysmomenttia otteluun iskemällä kentälle kolmen pelaajan puolustuslinjan, joka vapautti Antti Horjanheimon ja Iiro Aallon aavistuksen vapaampaan rooliin laidoilla. Toisaalta Jazzin vahva keskialue pyrittiin myös tukkimaan miehittämällä keskikaista.

Ottelu alkoikin iloisissa merkeissä Stanley Ukwuoman maalatessa jo toisella peliminuutilla. Maaliin loistopassin tarjosi viimeistä peliään pelannut Verneri Salminen. Iirot pääsi pitkin puoliaikaa hyökkäämään hyvin varsinkin laitojen kautta, jonne vieraiden voimakas kaventaminen loi tilaa. Jazz pääsi puolestaan vaarallisiin vastahyökkäyksiin, joita orkesteroi erityisesti taitavat vasurit Kari-Pekka Koivunen ja Teemu Vihtilä. Yksi hyökkäys toi myös erittäin kyseenalaisen tasoitusosuman Samu-Petteri Mäkelän toimesta. Päivänselvä paitsio jäi liputtamatta ja Mäkelä hyödynsi tilanteen kylmästi. Tauolle 1-1 -tilanteessa.

Mäkelä taituroi hatullisen

Vajaa kymmenen minuuttia ehti toinen puolisko vanheta, kun porilaiset siirtyivät Mäkelän toimesta johtoon. Iirot kuittasi kuitenkin heti seuraavasta hyökkäyksestä. Maalinteossa onnistui hyvässä vireessä oleva Stanley toistamiseen.

68 minuutin kohdalla Mäkelä kruunasi iltansa. Hänen vasemman jalan laukaus otti kimmokkeen Salmisen säärestä ja leijaili yli voimattoman Mikko Laaksosen. Toisella jaksolla kentälle tuli Kimmo Hörkkö, Nico Rinne sekä Kristian Gustafsson lyömään isompaa vaihdetta silmään ja hakemaan tasoitusta. Iirot sai pelata myös viimeiset 20 minuuttia ylivoimalla, kun vieraiden Juha Luoma ajettiin ulos kahdella varoituksella. Luoma oli läpi ottelun vaikeuksissa vikkelän Stanleyn kanssa ja viimeisessä tilanteessa muistoksi jäi myös pala Stanleyn pelishortseja.

Tasoitus olikin kahteen otteeseen äärimmäisen lähellä. Jussi-Pekka Savolainen pääsi kahdesti koittamaan, mutta kummallakin kerralla maali jäi syntymättä. Ensin puskun eteen venyi maalivahti Lauri Pirhonen ja toisella kerralla J-P ei saanut kunnon siivua palloon ja tuloksena maalipotku. Loppulukemiksi jäi 2-3.

Kauden kolmesta kohtaamisesta tuloksena oli tasapeli ja kaksi tappiota. Varsinkin kummatkin Äijänsuolla pelatut ottelut olivat täysin voitettavissa paremmalla viimeistelyllä.

Pallo-Iirojen riveissä pelasi viimeisen ottelunsa Verneri Salminen, jolle seura haluaa toivottaa onnea tuleviin haasteisiin!