Pallo-Iirot mukaan Sami Hyypiä Akatemiaan

31.5.2013

Pallo-Iirot on valittu mukaan Suomen jalkapallon ehdottomaan huippuakatemiaan jonka tehtävänä on Palloliiton alaisuudessa kehittää suomalaista jalkapalloa kohti kansainväilistä kärkeä. Pallo-Iiroista akatemian toimintaan osallistuu -00, -01, -02 ja -03 –syntyneet pojat.

Akatemiaan valittiin yhteensä 16 poikaseuraa. Valitut seurat ovat: HJK, HJS, Honka, Ilves, Inter, Jazz, Jippo, JJK, Kooteepee, Kuusysi, KuPS, KäPa, OLS, Pallo-Iirot, TPS ja VPS.

Juonioripäällikkö Pasi Lehtonen kommentoi seuran pääsyä mukaan Sami Hyypiä Akatemiaan (SHA) seuraavasti:

-Tämä on hieno osoitus että olemme menossa oikeaan suuntaan ja innolla odotamme jo että toiminta alkaisi. Tämä tuo varmasti seurassamme lisää virtaa päivittäiseen harjoitteluun joukkueissa, mutta suuri muutos on edessä sillä harjoitusmäärät tulevat nousemaan ja tämä puolestaan vaatii samassa suhteessa sitoutumista pelaajilta ja toimijoilta.

Myös twitterin puolella seuran valinta on saanut huomiota. Juho Patola kommentoi valintaa seuraavasti: "Loistokevät jatkuu!! @PalloIirot valittiin SHA:n yhteistyöseuraksi!! Aivan loistavaa seuran junnutyölle!! #cama #SHA #mahtavaa"

Käytännön tasolla SHA-linjaa joukkueiden harjoittelun määrää ja sisältöä. Tavoitteena on, että jokainen SHA:ssa mukana oleva pelaaja harjoittelee viikkotasolla 20 tuntia, noin puolet ohjatusti ja puolet itsenäisesti. Seuran edustajat tulevat kertomaan joukkueille myöhemmin mitä tämä tarkoittaa joukkueissa ja miten tämä otetaan huomioon kilpa ja harrastepuolen toiminnoissa.

Toiminta käynnistyy virallisesti elokuussa ja kestää heinäkuuhun 2015 asti.

14.6. järjestetään valittujen yhteistyöseurojen yhteinen starttitilaisuus Eerikkilässä jossa esitellään yhteistyön avainasiat ja valmistaudutaan syksyn tuomiin uusiin haasteisiin. Pallo-Iiroja tilaisuudessa edustavat Pasi Lehtonen sekä Kimmo Hörkkö.

Pallo-Iirojen tavoite on lisäksi tehdä jatkossa voimakkaammin yhteistyötä lähiseutujen seurojen kanssa ja tarjota heille myös pääsy akatemian suomiin uusiin mahdollisuuksiin. Lähiseurojen yhteistyöstä seura tiedottaa lisää myöhemmin tänä kesänä.