Kausi alkoi komealla kotivoitolla

22.4.2013

Pallo-Iirojen kauden avausottelu Kakkosessa päättyi voitokkaasti. Vieraaksi saapunut Närpes Kraft joutui poistumaan kotiin 3-0(0-0) -tappio niskassaan.

Iirot pääsi otteluun lähes parhaalla kokoonpanolla. Ainoastaan takareisivammasta kärsivä Iiro Aalto joutui seuraamaan ottelua katsomon puolella. Hyvästä pelaajatilanteesta kieli se, että aiemmin isoja minuutteja kellottaneet Niilo Hautala ja flunssaa potenut Jussi-Pekka Savolainen aloittivat penkillä.

Raumalaisten valmennusjohto oli loihtinut taktiikan Kraftin kovaa vastaiskupeliä varten. Otteluun lähdettiin italialaistyylisellä formaatilla 3-5-2, josta kuitenkin palattiin normitaktiikkaan närpiöläisten pelattua ainoastaan yhdellä kärjellä. Nyt ryhmitelmä oli muotoa 4-4-2 timantilla, jolloin myös keskikentän keskusta saatiin selvemmin haltuun. Samalla Iirot sai pelinavaamiseen uutta puhtia ja pääsikin laitapakkien nousujen avulla hyviin hyökkäyksiin. Laitakiiturit Salminen&Horjanheimo löi palloa luukulle, mutta boksista puuttui päättäjät. Näin ollen tauolle mentiin maalittomassa tasatilanteessa.

Toisella jaksolla kärsivällisyys palkittiin

Puoliajalla valmentaja Pasi Lehtonen painotti, että hyökkääjien on oltava maalilla päättämässä tilanteita. Vierailijoiden topparit pääsivät aika helpolla ensimmäisellä jaksolla, kun keskityksiin ei ollut menijöitä.

Iirot jatkoi toisella puolikkaalla kärsivällisesti pallon liikuttelua ja sai luotua koko ajan enemmän painetta Kraftin maalille. Reilun tunnin jälkeen kärsivällisyys sitten palkittiin. Stanley Ukwuoma ajoi rangaistusalueelle sisään hakien omaa ratkaisua. Laukaus epäonnistui, mutta Juho Patola oli kuitenkin hereillä ja sai kaivettua jalkansa eteen. Pallo etualakulmaan ja Pallo-Iirot 1-0-johtoon.

Jännitys säilyi loppuun saakka

Pian maalin jälkeen Lehtonen teki ensimmäisen vaihtonsa Savolaisen tullessa Ukwuoman tilalle. Hän toi selkeästi uutta virtaa kentälle ja kotijoukkue haki paikkaa kuoliniskulle. Sitä ei kuitenkaan meinannut millään tulla ja Kraft olikin pariin otteeseen lähempänä tasoitusta. Iirot kuitenkin kesti itsensä aiheuttamat vaaratilanteet.

Joukkueet pitivät 400 päistä yleisöä jännityksessä lisäajalle asti. Patola pelasi tilanteen loppuun asti ja sai rouhittua pallon vielä Savolaiselle. Tämä jatkoi taustalta nousseelle Hautalalle, joka otti kylmänviileästi pallon vielä haltuun ja toisella tatsilla sijoitti pallon alakulmaan. Äijänsuolla saatiin henkäistä helpotuksesta, enää Kraft ei nousisi.

Maalit eivät jääneet vielä siihen. Loistavan ottelun pelannut keskikentän virtuoosi Mikko Valtanen tarjoili vielä Savolaiselle tontin, joka niittasi loppulukemiksi 3-0!

Uudessa raitakuosissa esiintynyt kotijoukkue otti sarjaan hyvän startin ajankohtaan nähden hyvällä esityksellä. Rikkonaisen talven jälkeen kolme pistettä teki joukkueelle todella "gutaa".

Iirojen kokoonpano eilen:
Tuomala
Horjanheimo
Setänen
Marchis
Salminen
Nyholm
Kuusio <-> 81' Hautala
Valtanen
Rinne
Ukwuoma <-> 65' Savolainen
Patola "C" <-> 90' Gustafsson

Maalit:
63' Patola (Ukwuoma)
90' Hautala (Savolainen)
90' Savolainen (Valtanen)

Pallo-Iirot taistelee seuraavan kerran ensi sunnuntaina. Se on myös kotiottelu ja vastustajaksi saapuu Hämeenlinnan Härmä.