Hyvää kannatti odottaa! - Sarja-avaus viimein ovella

18.4.2013

Pitkän valmistautumisjakson jälkeen pelaajien ja yleisön odotus palkitaan. Sunnuntai-iltana Pasi Lehtonen irrottaa viimein kahleet ja päästää miehistönsä kauan odotettuun sarja-avaukseen. Vastaan asettuu Närpes Kraft.

Iirot pääsee otteluun positiivisista lähtökohdista. Takana on repaleinen harjoituskausi, mutta kauden kynnyksellä pelaajatilanne näyttää valoisammalta. Ainoastaan reisivaivaisen Iiro Aallon pelikunto on vielä kysymysmerkki.

Viimeisessä harjoitusottelussa sinikeltaiset kaatoi ÅIFK:n lukemin 1-3. Pelillisesti ottelu oli askel eteenpäin ja seuraavaa askelta lähdetään ottamaan sunnuntaina. Ottelu toi valmennusjohdolle mietittävää, kun mm. Eetu Setänen esiintyi oikeana pakkina erittäin vakuuttavasti. Nähtäväksi jää ohittaako Setänen nokkimisjärjestyksessä Antti Horjanheimon.

”Sunnuntaina ei nähdä valmista peliä”

Iirot on päässyt vasta lähellä kauden alkua harjoittelemaan taktisia asioita koko joukkueen voimin. Armeija, vuorotyö, sairastelut ja loukkaantumiset ovat aiheuttaneet sen, ettei joukkue ole voinut harjoitella esim. koko joukkueen puolustuspeliä. Tästä johtuen alkukaudesta ei varmasti nähdä parasta osaamista.

-Tätä juttua rakennetaan pikkuhiljaa. Taktisia asioita käydään koko ajan läpi ja niitä pyritään siirtämään peleihin. Ne ei kuitenkaan rupea toimimaan yhdessä yössä. Tämän takia sunnuntaina ei nähdä valmista peliä, Iiroluotsi Lehtonen muistuttaa.

Huolimatta keskeneräisestä prosessista, pisteitä on tultava ottelusta numero yksi lähtien.

-On erittäin tärkeää, että kaikesta huolimatta saadaan hyvä alku sarjaan. Pisteitä on kairattava vaikka peli näyttäisi kurapallolta. Asenne ja itsensä likoon laittaminen on se ratkaiseva tekijä.

Hopeaketun paluu

Viime kaudella Närpes Kraft osoittautui vaikeaksi vastustajaksi Iiroille. Kolmessa kohtaamisessa kolme pistettä meni kahdesti närpiöläisten pussiin. Erityisesti piikkinä raumalaisten lihassa oli kroatialaiskärki Mario Rac. Hopeakettu Rac saatiin vasta kauden viimeisessä keskinäisessä ottelussa kuriin. Tällöin taktiikan riemuvoiton seurauksena raumalaiset murskasi Kraftin 6-1.

Joukkueen rahastonhoitaja Niklas Kuusiolla on jo tiedossa keinot Racin ja koko vierasjoukkueen pysäyttämiseksi.

-Kun me otetaan tila ja aika pois, niin varmasti vaikea on kaverin niitata kaappia. Ja sitten taas kun me saadaan pallo, niin siitä täytyy pitää huoli. Perusasioista liikkeelle, syötä ja liiku pelattavaksi, ”Kyy” opastaa.

Joukkue on valmis aloitukseen, oletko sinä?

Tule kannustamaan Iirot voittoon sunnuntaina 21.4. klo 18.30 Äijänsuon stadionilla!