Reservijoukkue aloittanut voittokiidossa

17.5.2012

Viime kauden päätteeksi Kolmosesta tippunut Pallo-Iirojen reservijoukkue hakee Satakunnan Nelosesta pikaista paluuta sarjaporrasta ylemmäs.

Kun reservijoukkueen putoaminen viime syksynä varmistui, poistui Otanlahdesta pettyneitä miehiä. Yksi niistä pettyneistä hahmoista pureskeli tappiota tyhjää kenttää katsoen tuntikausia. Tuo mies on kaikkensa ja vähän enemmänkin reservijoukkueelle antanut huoltopäällikkö Janne Matinen.

- Sanotaan, että siinä joulun paikkeilla alkoi jo helpottaa ja pystyi hyväksymään tapahtuneen, tänä keväänä jälleen elämänsä iskussa uuteen kauteen rymistelevä Matinen muistelee.

Matinen kääri sokista toivuttuaan hihat ja kävi hommiin. Reservi piti kasata uudelleen lähes nollasta. Suoraselkäinen ja ahkera seuraihminen näytti kuitenkin kyntensä ja kokosi Neloseen todellisen tähtisikermän, joka on ehdottomasti suurin nousijasuosikki.

Kyrköllä rautainen luotto itseensä

Matinen nostaisi vaikka Nokian neuvottelutaidoillaan. Niitä hyödyntäen hän lirkutteli viime kaudella reservin peräsimessä hartiavoimin töitä tehneen Sami Vahannon jatkamaan pelaajavalmentajana. Hänen avukseen Matinen kiinnitti Pallo-Iiroissa suurinpiirtein dinosaurusten katoamisesta saakka pelanneen Saku Peltosen.

FC Raumasta Matinen kaappasi laitakoneekseen itseään jumalasta seuraavana pitävän Jere Kyrkön. Mario Balotellin valkoisen version talvi meni titaanista punttikuuria vetäessä, joten Kyrkkö epäilee, että todelliset pommit jysähtävät vasta syksymmällä.

- Kun keuhkot alkavat kestää, niin olen yhtä ylivoimainen ja vielä rahtusen parempikin kuin viime kaudella. Ei Suomen sarjoista löydy yhtään maalivahtia, jonka saranat kestäisivät tästä tykistä lähteviä moukareita, Kourujärven Kolarov täräyttää reittään hivellen.

Napit visusti kiinni

Kyrkön lisäksi joukkueeseen liittyivät uusina miehinä muiden muassa Miika Pertola FC Jazzista ja aikanaan Englannissa testissä käynyt Jukka Raivio. Yhteistyö edustusjoukkueen kanssa toimii viime kauden malliin ja tarjoaa nuorille pelaajille näyttöpaikkoja.

- Vaikka Nelosta pelataankin, niin mitään tuttipulloa reservin paitaan ei tulla imemään, Matinen huomauttaa joukkueen kurinalaisuudesta.

Ainakin toistaiseksi Matinen on onnistunut napittamaan pelaajiensa takit, vaikka oman kanssa konkreettisesti tiukkaa tekisikin. Reservijoukkue on murskasi avausottelussa LuVen 8-1 ja heti perään nousupaikasta kamppailevan PiTU:n 3-2. Varsinkin hanakasti vastustajan paitsiolinjan välittömässä läheisyydessä roikkuva Hannu Lehtinen on osoittanut kärjessä tuttua herkkyyttä.

- Taitotaso on joukkueessa sitä luokkaa, että nousu voi käytännössä tulla niin, että humahtaa. Pääkoppa on avainsana. Jos se pysyy kunnossa, niin päästään vieraspelireissulla aika monta kertaa Heseen, itse henkisesti vatupassiakin paremmassa balanssissa oleva Matinen naulaa.