Mikä lempinimi sopii parhaiten maalitykki Patolalle?

11.5.2012

Juho Patola

Kannattajaryhmä Raumam Bojat järjesti sivuillaan äänestyksen Juho Patolan sopivimmasta lempinimestä. Katso miten kävi ja mistä lempinimet juontavat juurensa.

Kakkosen B-lohkon maalipörssin viime kaudella voittanutta Pallo-Iirojen Juho Patolaa on alkukauden aikana ehditty tituleerata useamman kerran kahdella lempinimellä - Der Bomber ja Nyyttipuhveli.

Iirojen peleissä nyt muutamaan kertaan tunnelmaa luonut kannattajaryhmä Raumam Bojat halusi huumorimielisellä äänestyksellä nettisivuistoillaan ottaa selvää kumpi lempinimistä saavuttaa ison yleisön suosion. Tällä kertaa enemmistö mieltää Patolan lähemmäs oluen ja nahkahousujen maata ja saksalaisvihvateinen Der Bomber otti Nyyttipuhvelista niskalenkin niukasti äänin 59-57.

Raumam Boja lähetti tuloksen Iiroille ja pyysi samalla selvitystä lempinimien alkuperästä.

Mitään legendaarista tarinaa kummankaan lempinimen takaa ei ole esittää. Enemmänkin taustalta löytyy puhdasta innovaatiota. Der Bomber on viittaus unohtumattomaan saksalaishyökkääjään Gerhard "Gerd" Mülleriin, joka kantoi kyseistä lempinimeä. Sen otti käyttöön Iirojen peleihin käsiohjelmia suunnitteleva toimikunta ja kyseisen lempinimen ja räjähtävän kuvan yhdistelmä oli esillä Iirojen kauden avausottelun käsiohjelmassa.

Sinänsä jo viittaus Mülleriin on Patolalle suuri kunnia, sillä maalikone takoi seurajoukkueurallaan 555 ottelussa 487 maalia TSV 1861 Nördlingenille, Bayern Münchenille ja Fort Lauderdale Strikersille vuosina 1963-1981. Maajoukkueessa Müller osui huikeat 68 kertaa 62 ottelussaan Länsi-Saksan paidassa.

Suomen kieltä värikkäämmin hyödyntävä lempinimi Nyyttipuhveli on satoa Pallo-Iirojen mediaosaston lempinimikongressista. Nyyttipuhveli viittaa nimenomaan Patolan puhvelimaisen fyysiseen preesensiin ja kykyihin latoa maaleja eli nyyttejä liukuhihnalta. Ei mihinkään muihin nyytteihin. Myös Patolan lautasmaiset rintalihakset ja melonimaiset pohkeet olivat pöydällä lempinimeä pohdittaessa, mutta huomio haluttiin kääntää nimenomaan hyökkääjään äärimmilleen virittyneeseen maalivainuun.

Joukkueen keskuudessa keskushyökkääjä tunnetaan edelleen tuttavallisesti Patona.