Pallo-Iirojen vakuuttava vire jatkui sarja-avauksessa

2.5.2012

Tampereen Palloveikot oli Äijänsuolla täydellinen vastaantulija sunnuntaina Iirojen kauden avausottelussa. 4-0 (3-0) -lukemat kertovat Iirojen totaalisesta dominoinnista.

Kauden avausottelu TPV:tä vastaan oli ylivoimainen esitys koko Iirojen joukkueelta, mutta kasvot murskavoitolle antoi kuitenkin Juuso Aalto. Keskikentän juonikas taikuri alkaa päästä pelikuntoon ja veti jo tiukan 90 minuuttisen. Jälki oli vakuuttavaa - kaksi maalia ja yksi maalisyöttö.

Pienestä koostaan huolimatta Aalto on hyvä pääpelaaja, jonka hän todisti nikkaamalla Iiro Aallon toimittaman keskityksen reppuun Iirojen 1-0-maalissa. Avausmaali napsahti vahvan vyörytyksen jälkeen kahdenkymmenen minuutin pelin jälkeen ja viimeistään siinä vaiheessa jännitys karisi kotijoukkueen pelaajista.

Aallon tuuletuksesta purkautui vapautuneisuus

Aallon vapautunut tuuletus heijasti varmasti koko joukkueen olotilaa. Hän juoksi kohti kulmalippua vetäen paidan päänsä päälle. Innokkaimmat naiskatsojat luulivat jo näkevänsä tiukan vatsalihaspatterin, mutta paidan alta paljastuikin aluspaita, jonka logossa komeili itsensä brassilegenda Pele.

- Sen tekstin merkityksen jätän arvailujen varaan. Mutta sanotaanko vinkiksi niin, että arvostan muita samanlaisen paidan aikanaan vaatettaneita jopa enemmän kuin tätä oikeaa Peleä, verrattomana seuramiehenä tunnettu Aalto herkisteli pelin jälkeen.

Iirojen vakuuttavien peliesitysten putken lisäksi jatkui myös Juho Patolan maaliputki. Pelin käsiohjelmassa oli kuvattu Patolaa Der Bomberiksi, mutta tässä raportissa lempinimeä Nyyttipuhveli totteleva kärkimies survoi sisään Iirojen kolmannen osuman. Toisen maalin kirjasi nimiinsä Aallon läpisyötöstä J-P Savolainen.

Lehtonen ilmapallojakin iloisempana

Toinen puoliaika oli Äijänsuon pimenneessä illassa lähinnä kosmeettinen, mutta toi sentään tulleessaan yhden hienon maalin. Viimeinenkin osuma oli Aallon käsialaa. Kymppipaikan Puuha-Pete pohjusti oman paikkansa jakamalla pallon näyttävästi laitaan ja jäämällä juonikkaasti takaviistoon vaanimaan kuin kissa lintujen juoma-altaalle. Syötön tultua jalkaan viimeistely oli helppoa kuin valehtelu poliitikolle.

Vappuna nähnyt ilmapallot olivat toki iloisia, mutta eivät niin iloisia kuin Iirojen valmentaja Pasi Lehtonen. Lehtonen olisi hymyillyt vieläkin makeammin, mutta kasvojen lihakset eivät nosta hymyä enää korvien yläpuolelle.

- Vakuuttava esitys, josta huokui lopulta peli-ilo ja rentous. Tuntuu hyvältä ja hiukan aikaa kuuluu tämän jälkeen tuntuakin. Vappu voidaan tästä voitosta nyt nauttia, mutta sen jälkeen unohdetaan nautiskelut ja käydään jälleen hommiin. Tämä oli vasta yksi 27:stä, Lehtonen purkautui.

Keltapaidassa esiintyi Kakkosen mittelöihin myös uusi kasvo, kun mainiolla pelisilmällä varustettu A-juniori-ikäinen Mikko Valtanen oli lunastanut tiketin avaukseen. Jos Iirojen peli pysyy nähdyllä tasolla, jännityksen lopulta selättäneelle Valtaselle tulee vielä kosolti lisää minuutteja.

Pallo-Iirojen kokoonpano: Jani Tuomala, Iiro Aalto, Antti Horjanheimo (81. Nico Rinne), Kimmo Hörkkö, Jonas Nyholm (v) 81. Peetu Peltonen), Jussi-Pekka Savolainen, Juuso Aalto (v), Mikko Valtanen (67. Juho Hyysalo), Verneri Salminen, Vasile Marchis (v), Juho Patola.