Iirojen cuptaival alkaa Kokkolassa

2.3.2012

Pallo-Iirot kohtaa sunnuntaina Suomen Cupin neljännellä kierroksella kuutosdivarissa pelaavan Kokkolan Palloseuran.

Raumalaisille ottelu on cupin ensimmäinen, Kakkosen joukkueet kun tulevat mukaan vasta neljännellä kierroksella. Keski-Pohjanmaan Kutosessa toiseksi viime kaudella sijoittunut kotijoukkue KPS puolestaan vilautti vaarallisuuttaan murskaamalla kolmannella kierroksella BK-48:n 5-0. Ja heti tarkennettakoon, että kysymyksessä ei suinkaan ollut Kakkosessa pelaava BK-46.

Pallo-Iiroille ottelu osuu keskelle erittäin inhottavaa loukkaantumissumaa. Uusimpina niminä nälkävuoden pituiselle sairaslistalle ovat liittyneet tärkeät J-P Savolainen ja Vasile Marchis. Iirot lähtee Kokkolaan ohuella, mutta nälkäisellä rosterilla.

- Ei tämä todellakaan ole meille mikään kaljacup. Aladivarin joukkuetta vastaan täytyy löytyä sen verran selkärankaa, että tasoero lyödään heti kättelyssä nöyrästi pöytään, iirolaituri Nico Rinne painottaa.

Lyhin tie Eurooppaan

Päävalmentaja Pasi Lehtonen on samoilla linjoilla. Häneltä löytyi nauhurista vanha tuttu mantra cupin suhteen.

- Emme todellakaan maksa huviksemme cupin osallistumismaksua. Tarkoitus on mennä pitkälle ja voittaa jokainen ottelu. Porkkanana on aina saada vastaan jopa liigaseura, Lehtonen muistuttaa.

Rinteen jassossa pyörähti nopeasti jopa päävoitto linjalla.

- Niin cuphan on lyhin tie Eurooppaan, Rinne virnisti, mutta kiirehti nopeasti korjaamaan, että fokus on sunnuntaina täysillä jatkopaikan noutamisessa eikä pilvilinnojen pumpulissa.

Mikäli Iirot naaraa Kokkolan Kipparihallista jatkopaikan, on sillä seuraavalla kierroksella onnettaren hymyillessä mahdollista kohdata liigaseura. Liigacupin neljä parasta tulevat mukaan seitsemännellä kierroksella ja puolivälierissä hävinneet liigajoukkueet kuudennella kierroksella. Jo aikaisemmin Liigacupista tippuneet seurat ovat mukana Suomen Cupin viidennen kierroksen arvonnoissa.