Pallo-Iiroille harvinaista herkkua Turussa

16.1.2012

Pasi Lehtosen miehistö pääsee mittauttamaan tasonsa kovassa testissä, kun se haastaa perjantaina Turun uudella Javenture Areenalla Veikkausliigassa pelaavan Turun Palloseuran.

Liigatason testi on Pasi Lehtosen aikakaudella toinen Pallo-Iiroille. Edellisvuoden huhtikuun lopulla Suomen Cup toi korkeimman sarjatason vierailijoita Raumalle. Tuolloin IFK Mariehamn kävi noutamassa Äijänsuolta jatkopaikan 0-1-vierasvoitolla.

Viime kautta yökaudet analysoinut Iiro-luotsi Lehtonen tuli siihen tulokseen, että hänen joukkueensa on päästävä pelaamaan lisää kovia matseja. Ne kehittävät eniten.

- Näissä peleissä jokainen virhe voi maksaa, jokaisessa pikkuasiassakin on onnistuttava. Samaa tuntumaa ei pysty luomaan kaikkiin sarjamatseihin, puhumattakaan harjoituskentästä, Lehtonen huomauttaa.

Kovempia pelejä - enemmän kehitystä

Lehtonen naarasi talvikauden harjoitusottelukalenteriin kovia vastustajia, ja onnistui lopulta saamaan TPS:n ja Ykkösessä pelaavan FC Hämeenlinnan. Iirot kohtaa TPS:n perjantaina kello 12.30. Aika luo haasteen joukkueelle, jonka pelaajista osa opiskelee tai käy töissä.

- Asiat on kuitenkin saatu järjestymään niin, ettei ketään joudu jäämään pois. Se kertoo sitoutumisesta. Hyvä niin, sillä tämä on pelaajille hieno mahdollisuus mittauttaa omaa tasoaan ja napata vyölle taas yksi peliuraa rikastuttava kokemus, Lehtonen hehkuttaa.

Iirojen miehistöstä ovat sivussa ainakin pelikuntoon itseään vielä laittavat Nico Rinne, Jonas Nyholm ja Juuso Aalto.

Salminen odottaa vääntöjä tutun hyökkääjän kanssa

TPS puolestaan menetti viime kauden joukkueestaan kapteeninsa Jarno Heinikankaan, joka lopetti pelaajauransa. Roope Riskin lainasopimus Turussa päättyi ja hän suuntasi Cesenasta uudelle lainapestille Norjan Tippeligaenin Hönefossiin. Lupaava laitapuolustaja Jere Uronen siirtyi Allsvenskanin Helsingborgiin ja Jesse Saarinen jatkaa puolestaan uraansa Kolmosen KaaPossa.

Muutkin TPS:n avainpelaajat herättävät kiinnostusta ulkomaita myöten. Englannin Valioliigan West Bromwich oli vielä viime kaudella maalivahti Jukka Lehtovaaran kintereillä. Mika Ääritalo oli juuri Djurgårdenin testattavana. Keskikentän monipuolisesta syöttelijästä Toni Kolehmaisesta on tällä hetkellä kiinnostunut ainakin HJK. Ääritalo ja Kolehmainen valittiin Suomen B-maajoukkueen mukaan, joten he tuskin ovat askissa Iiroja vastaan.

Tulopuolella mustavalkopaidoissa ovat kokenut liigakärki Mikko Hyyrynen sekä Ykkösen PK-35:stä saapunut Aleksi Ristola. Hyyrynen ja Ristola kilpailevat peliajasta Pallo-Iirojen kasvatin Juho Lehtosen kanssa TPS:n hyökkäysosastolla. Nuorisomaajoukkueiden vakiokasvo on luukuttanut 21 liigaottelussa tähän mennessä kolme maalia.

- Juhon kanssa pelattiin junioreissa samassa joukkueessa, joten onhan se molemminpuolin todella mielenkiintoinen tilanne. Varmasti vähän tulikivenkin katkuisia vääntöjä saadaan aikaan, Iirojen puolustuksen kivipohje Verneri Salminen ounastelee.

Kukkasella jo vesi kielellä

Niin ikään nuorisomaajoukkueista tuttuja kasvoja TPS:n liigaringissä ovat myös muiden muassa Juho Lähde, Petteri Pennanen ja Santeri Mäkinen. Iirojen vastus on siis kivenkova, vaikka TPS päättäisikin vielä lepuuttaa kokeneimpia runkopelaajiaan.

- Kyllä tässä sellainen kihelmöivän odottava tunnelma on koko ajan päällä. Jokainen ottaa liigaseuran kohtaamisen vähän eri lailla - toiset odottavat kuin kuuta nousevaa, toisia jännittää niin, ettei uni tule simmuun ja jotkut vain suorittavat konemaisesti eteenpäin, Iirojen keskikentän yksi virtuoosi Ville Kukkanen suodattaa joukkueensa tunnelmia.

- Aivan varmasti viikon treeneissä ja itse pelissä on sellaista ekstratärinää- ja tutinaa. Vaikka kyseessä on vain harjoituspeli, niin onhan se liigaseuran haastaminen valtava porkkana meille, Kukkanen tykittää.