Juuso Aalto palaa Pallo-Iiroihin

9.1.2012

Pallo-Iirot kairasi keskikentälleen kivikovan vahvistuksen, kun Juuso Aalto palasi FC PoPan raunioilta yhden Porissa vietetyn kauden jälkeen kotiin.

Aalto siirtyi FC PoPaan läpimurtokautensa 2009-10 jälkeen. Tuolloin hän murtautui Kakkosen pelintekijöiden eliittiin ja lähti koittamaan siipiensä kantavuutta sarjatasoa ylemmäs Ykköseen. PoPan kaudesta muodostui katastrofi ja seura putosi Ykkösestä. Nyt verottaja hakee PoPaa konkurssiin. Se ei siis aloita kautta Iirojen kanssa samassa lohkossa Kakkosessa vaan hakee tällä hetkellä pelaajia aloittaakseen pohjalta Satakunnan Vitosesta.

PoPan vaikeuksista huolimatta Aalto onnistui debyyttikaudellaan Ykkösessä kohtalaisen hyvin. Hän pelasi PoPan paidassa yhteensä 18 ottelussa, joista kymmenessä avauksessa. Maaleja syntyi kaksi.

- Ykkönen oli selkeästi askel eteenpäin. Kova sarja, jossa varmasti kehityin pelaajana. Ei ole höpöpuhetta, että aikaa ja tilaa on siellä vähemmän, Aalto muistelee mennyttä kautta.

Pelikuntoon vasta keväällä

Kausi päättyi Aallon osalta nilkan täydelliseen remonttiin. Jalka tuskin lienee ollut täysin pelikuntoinen enää loppukaudenkaan kaikissa otteluissa. Leikkaus on nyt onnellisesti takana ja kuntoutuminen etenee hyvää vauhtia.

Keskikentän minikokoisen maestron oivalluksista saadaan pelin tuoksinassa nauttia kuitenkin vasta aikaisintaan maaliskuussa.

- Olen luottavainen, että kondiksessa ollaan kun kausi alkaa. HIukan siinä voi mennä aikaa, että pääsee pelirytmiin, mutta eikös pelaaminen ole kuin polkupyörällä ajo - kerran kun oppii niin ei sitä enää unohda, Aalto veistelee.

Lehtonen kuin Hangon keksi

Paluu kasvattajaseuraan tuntui hyvältä ratkaisulta. Hyvältä tuntui myös Iirojen päävalmentaja Pasi Lehtosesta, joka Aallon hankinnan myötä teki ensimmäisen harkitun siirtonsa pelaajamarkkinoilla.

- Saimme luovan pallollisen pelaajan, joka soveltuu meidän pelitapaan. Juuso pystyy pitämään palloa pienessä tilassa ja viemään peliämme eteenpäin. Odotan häneltä hyökkäyspelissä paljon, joten isoa palaa saattaa olla tarjolla, Lehtonen hymyili ja naama oli kuin Hangon keksi.

Aalto palasi eilen tuttuun paikkaansa pukukopin ydinkulmaukseen.

- Fiilikset olivat kuin kotiin olisi reissun jälkeen astunut. Koossa on hyvä nippu ja tuttuja kundeja. Kun katselin jätkien treenejä, niin veri veti kentän puolelle. MIhinkäs sitä seepra raidoistaan pääsisi, Aalto huokaisi haastattelun päätteeksi ja katosi Rauman sykkeeseen tuttu vekkuli ilme kasvoillaan.