TPS piti Pallo-Iirot kurissa

25.1.2012

Pallo-Iirot pysyi Veikkausliigaseura Turun Palloseuran kyydissä ensimmäisen puoliajan, mutta kahta sarjatasoa ylempänä pelaavat isännät veivät harjoitusottelun nimiinsä lopulta selvästi 6-1(1-0).

Vaikka tappiolukemat lopulta retkahtivatkin melkoisen tyrpeiksi Iirojen kannalta, niin raumalaisjoukkueen ei tarvitse painaa päätä pensaaseen esityksestään Turun Javenture Areenalla.

Pallo-Iirot pystyi TPS:n hurjassa prässissäkin ajoittain näyttävään pelinrakenteluun, eikä jäänyt ottelussa vaille maalintekotilanteita. Siitä hyvänä osoituksena Juho Patolan ja J-P Savolaisen ylärimalaukaukset ja läpiajot.

- TPS prässäsi neljällä-viidellä miehellä meidän alakertaa. Se on kyytiä, jollaiseen eivät Kakkosen seurat pysty. Silti uskalsimme yrittää pelaamalla murtaa sen prässin, emmekä tyytyneet vain räiskimään palloa taivaalle. Siitä olen tyytyväinen, iiroluotsi Pasi Lehtonen purki tuntojaan matsista.

Tuomala liekeissä tapahtumasta yksi lähtien

Iirojen turkulaisveskarille Jani Tuomalalle ottelu oli ensimmäinen tapahtuma joukkueen kanssa tällä kaudella. Tuomala näytti kuitenkin heti, että omatoimiset on hoidettu ja tatsi on kunnossa talvesta lähtien. Tuomala otti ottelussa useita huippupelastuksia.

- Ottelussa huomasi, että omaa mies pitää olla jatkuvasti näkyvissä. Jos esimerkiksi puolustaja kadottaa Kakkosessa hyökkääjän, ei se välttämättä kostaudu. Nyt siitä seurasi vähintäänkin huippuvaarallinen tilanne, Lehtonen huomautti.

- Se on yksi syy, miksi tarvitsisimme ehdottomasti lisää näitä matseja. Olen tulokseen tietysti pettynyt, mutta silti olisin valmis kohtaamaan liigajoukkueen, vaikka heti huomenna uudelleen, Lehtonen kertoi.

Kumi-Kukkanen tempaisi kavennusosuman

Iirot kesti TPS:n kyydissä noin tunnin tilanteessa 1-0. Sen jälkeen jalka alkoi enemmän tai vähemmän painaa. Lehtonen teki toisella puoliajalla useita pelaajavaihtoja, ja päästi nuoria iirolupauksia aistimaan liigatason vauhtia.

Vaikka TPS pääsi painamaan vahvemmin päälle toisella jaksolla, onnistui myös vierasjoukkue rikkomaan kuparinsensa. J-P Savolaisen tällättyä ylärimaa pallo pomppi Ville Kukkasen ulottuville. Kukkanen tempaisi akrobaattisella kääntövolleylla pallon takanurkkaan ohi voimattoman TPS-vahti Henrik Moisanderin.

- Ei ole mennyt liikkuvuusharjoittelut aitojen kanssa hukkaan, kumimies Kukkanen virnuili.

Huippuhetket ottelusta voi katsoa TPS-tv:ltä.