Uusitorpilta lahjoitus Iirojen taito-ja kykykouluille

5.1.2012

Junioripäällikkö Pasi Lehtonen vastaanotti Iirojen puolesta lahjoituksen Arto Uusitorpalta
Pelivälineet menivät heti taito-ja kykykoulun tyttöjen ja poikien kokeiluun. Ei kun pallo pyörimään!

Raumalaisen jalkapallon taustalla pitkään mukana olleet Arto ja Raija Uusitorppa lahjoittivat 60-vuotissyntymäpäiviensä kunniaksi palloja Pallo-Iirojen kyky- ja taitokoululle. Artsi toimii ensi kaudellakin edustusjoukkueen joukkueenjohtajana.

Arto Uusitorppa on tuttu näky edustusjoukkueen pelejä seuraaville. Jo monen vuoden ajan "Artsin" on voinut bongata matsin aikana Äijänsuon stadionilta vakiopaikaltaan kotijoukkueen pukukopin toisesta kulmasta. Hän on pitänyt huolen, että edustusjoukkueen pelaajilla on, jos ei nyt kissanpäivät, niin asiat järjestyksessä kuitenkin, varsinkin pelimatkoilla.

Uusitorppa on tuttu nimi raumalaisessa futiksessa. Artsi ja hänen vaimonsa Raija ovat olleet jotenkin mukana sen parissa vuodesta 1986, jolloin heidän poikansa Tomi aloitti pelaamisen.

- Aloitimme vaimoni Raijan kanssa tuolloin ensin joukkueen taustalla vanhempina. Sittemmin Raija on ollut mukana kioskitoiminnassa, aktiivisena katsojana ja tehnyt välillä voileipiä evääksi edustuksen pelaajille. MInä tulin joukkueenjohtajan rooliin muistaakseni Tomin ollessa C-junnuissa Valosen Päikän aikaan, Artsi muistelee.

Miksi olet jaksanut olla mukana niin pitkään?

- Tämä urheilu- ja liikuntatyö on hyvä vastapaino omalle siviilityölle, Osuuspankin kiinteistönvälittäjänä leipänsä tienaava Artsi tuumii.

Iirojen arvot ja ajatukset lähellä sydäntä

Tomi nousi B-junioreiden jälkeen edustusjoukkueen mukaan. Artsi jatkoi joukkueenjohtajana A:ssa ja myöhemmin edustuksessa. Ja sillä tiellä hän on edelleen. Tomi taas teki Uusitorpan nimen tunnetuksi aina Veikkausliigassa asti, jossa hän pelasi FC Hämeenlinnan ja Rovaniemen Palloseuran riveissä. Tätä nykyä "Topo" toimii Hämeenlinnassa HJS:n akatemiajoukkueen valmentajana yhdessä ex-iiro Aleksi Latvasen kanssa.

Koska Artsi ja Raija ovat olleet pitkään mukana eri joukkueiden taustatoiminnassa, he tietävät rahankeruun vaikeuden. Uusitorppien mielestä Pallo-Iirot edustaa myös niitä ajatuksia ja arvoja, jotka ovat lähellä heidänkin sydäntään.

- Raumalla tarvitaan eri lajien urheiluseuroja ja Iirot on onnistunut liikuttamaan nuoria. Omalta kohdalta on ollut hienoa seurata, kun pelaajia on siirtynyt ylemmille sarjatasoille ja muistella kadulla, että ai niin tuokin poika oli joskus mukana, Uusitorpat kertovat.

Urheilutaustasta ponnasduslauta työelämään

Siksi he halusivat 60-vuotissyntymäpäiviensä kunniaksi auttaa Pallo-Iiroja lahjoituksella.

- Kun pidimme juhlat, oli heti ajatuksena, ettemme halua vastaanottaa lahjoja. Halusimme suunnata rahat hyväntekeväisyyteen ja Iirot oli oivallinen vaihtoehto.

Artsi näkee, että liikunnan kautta aukeavat nykyään monet portin työelämäänkin. Siksi kannattaa muistaa treenata hyvin.

- Tiedän kokemuksesta, että moni työnantaja arvostaa tekijöitä, joilla on joukkue- ja ryhmätoimintataustaa. Myös moni satakuntalainen futaaja on saanut uran jälkeen hyvän työpaikan, eikä varmasti vähiten urheilu-uriensa ansiosta.

Uusitorpilla on yksi toive Pallo-Iiroilta myöhästyneeksi 60-vuotislahjaksi.

- Toivottavasti saamme vuoden tai kahden kuluttua seurata Iirojen pelejä sarjaporrasta ylempänä Ykkösessä.

Pallo-Iirot kiittää ja onnittelee Artsia ja Raijaa!