Pallo-Iirot hakee Lehtosen projektille kruunua kaudelta 2012

28.10.2011

Tiukka kilpajuoksu Kakkosen B-lohkossa päättyi Pallo-Iirojen osalta kolmanteen sijaan BK-46:n ja Ilveksen takana kaudella 2011. Pallo-Iirojen pääkäskyttäjänä kaksi vuotta toiminut Pasi Lehtonen on jättänyt joukkueeseen kädenjälkensä, mutta kakusta puuttuu vielä kirsikka.

Kulunut kausi oli lähes viimeiseen otteluun saakka äärimmäisen jännittävä ja välillä näyttikin, että Raumalla pelataan nousukarsintoja. Kesä- ja heinäkuussa nousu-unelma syttyi kipinöistä liekkeihin, kun Lehtosen suojatit marssivat parhaimmillaan voitosta voittoon viisi ottelua putkeen. Tappiottomien otteluiden putki kasvoi pisimmillään yhteentoista.

Kuitenkin loppukauden kompurointi päätti kauden B-lohkon kolmannella sijalla. Se ei loppujen lopuksi täyttänyt joukkueen tavoitetta, joka oli murtautua sijoille    1-2. Pallo-Iirot on kuitenkin kehittynyt huimasti kahden viimeisen kauden aikana, jos mittarina pidetään Lehtosen sisäänajamaa taitojalkapalloa. Äijänsuolta ei viime kaudella yksikään joukkue hakenut voittoa ja välillä Iirojen esitykset olivat varsin nautittavia jalkapallokokemuksia.

Rutiinia kehittämään

Tällä kaudella nähtiin, että Raumalla kytee pinnan alla futiskulttuurin kipinäkin. Ilves-ottelun faniryhmä loi matsista kesän hienoimman ottelutapahtuman, joskin hulinointi ja soihdutus tuli lopulta maksamaan seuralle muhkean tuhannen euron sakot. Pallo-Iirojen tehtäväksi jääkin tulevina vuosina esiintyä kentällä sen verran tehokkaasti, että fanit innostuvat käymään peleissä useamminkin.

Loppukauden mittelöissä nuorehkolta joukkueelta puuttui rutiinia rypistää tiukoissa paikoissa vaadittavat pisteet ja voitot. Kauden loppusuoraan jäi karvas jälkimaku, kun Iirot hävisi Turussa ÅIFK:lle 5-2 ja jäi ratkaisevassa kotiottelussaan 1-1-tasapeliin SalPan kanssa. Pelillisten asioiden kehittämisen lisäksi päävalmentajana jatkava Lehtonen yrittäneekin saada jo talveksi kovempia treenimatseja Ykkösen ja Veikkausliigan nippuja vastaan kehittääkseen nuoren joukkueen kokemusta kovista matseista.

- Yksi ensi kauden teemoista tulee olemaan pelaajien ajattelun kehittäminen. Peli pyörii jo ajoittain mallikkaasti. Nyt pitää antaa lisää työkaluja murtaviin syöttöihin ja yrittää luoda ovelammin tilanteita, kun hyökkäämme, Lehtonen maalailee.

Kolmannelle kaudelleen hänellä on kristallinkirkas tavoite. Lehtonen ei uhoa, mutta valmentajana niin kuin pelaajanakin hän on aina ollut kunnianhimoinen ja voitonnälkäinen. Tavoitteita pitää olla.

- Jos haluamme mennä kausi kaudelta eteenpäin, niin tavoitteena ei voi olla kuin nousu Ykköseen. Sitä me lähdemme kaudelta 2012 myös hakemaan, Lehtonen napauttaa.

Ensi kauden rungosta osa kasassa

Kun kausi päättyi, Lehtonen alkoi välittömästi paiskia hommia pitääkseen kasassa rungon, jolla nousu Ykköseen voisi olla realismia. Hänen urakkaansa helpottaa se, että joukkueen ykköshyökkääjä Juho Patola solmi jo kauden aikana kahden vuoden jatkopahvin. Patola niputti viime kauden Kakkosessa 25 nyyttiä.

Samoin 13 maalisyötöllä joukkueen tehokkaimman tarjoilijan tittelin napanneella elegantilla laitapakilla Iiro Aallolla on sopimus ensi kaudesta.

- Mihin se vanha enää täältä lähtisi? Tuskin kukaan edes enää ottaisi, sarjan hyökkäävien laitapuolustajien eliittiin edelleen kuuluva Aalto veisteli.

Myös taitava ja vikkelä runkopelaajiin kuuluva Nico Rinne allekirjoitti kauden aikana vuoden jatkon. Kauden jälkeen käynnistyneissä sopimusneuvotteluissa jatkokontrahteihin on piirretty myös Ville Kukkasen nimi. Keskikentällä peliajasta taistelevan Kukkasen jatko on kaksivuotinen.

Tärkeimpien kanssa vielä tekemistä

Sen sijaan ainoana jokaisen ottelun viime kaudella urakoinut turkulaisveskari Jani Tuomala ja korvaamattoman elintärkeä kippari Kimmo Hörkkö eivät ole solmineet jatkoa umpeutuviin sopimuksiinsa. Heidän pitämisensä joukkueessa lienee Lehtosen tehtävälistalla numerolla yksi. Korvaajien löytäminen saattaisi osoittautua mahdottomaksi tehtäväksi.

Pallo-Iirojen edustusjoukkueella on sopimus seuraavien pelaajien kanssa:

Iiro Aalto (2012)
Antti Horjanheimo (2012)
Ville Kukkanen (2013)
Peetu Peltonen (2012)
Joona-Matti Vainiola (2012)
Jonas Nyholm (2013)
Niklas Kuusio (2013)
Juho Hyysalo (2012)
Nico Rinne (2012)
Vasile Marchis (2012)
Jussi-Pekka Savolainen (2012)
Juho Patola (2013)
Arttu Mäki-Arvela (2013)
Iiro Koski (2012)
Jere Narkko (2013)

Tampereelle opiskelemaan lähtenyt Juho Lehtovaara ja uusia maisemia elämälleen suunnitteleva Janne Tahvanainen eivät varmuudella jatka joukkueessa.

Reservi muotoutuu tuleviin tyrskyihin

Tampere-Satakunnan Kolmosesta viime kauden päätteeksi tipahtanut reservijoukkue hakee muotoaan ensi kaudelle. Joukkueen toiminnan viime kauden koossapitävä voima, huoltopäällikkö ja pelaajakoordinaattori Janne Matinen ei osannut kertoa mullistavia uutisia.

- Reservin oma runko pohtii jalkapallouriensa jatkoa. Jotain täydennystä saattaa olla luvassa vanhentuvista A-junioreista. Ja edustusjoukkueestakin tulee varmasti kauden mittaan ne omat apunsa. Katsotaan nyt kaikessa rauhassa mitä täältä sulatusuunista vielä muovautuu, Matinen kertoi, eikä tarkennuksena tarkoittanut sulatusuunilla itseään vaan joukkueen rakennusprosessia.

Matisen oma sopimuskin on tosin vielä neuvotteluasteella. Iirot on kuitenkin osoittanut halunsa jatkaa luottettavan taustaihmisen kanssa.

Reservin divarin piirinmestaruuteen viime talvena maaleillaan johdattanut Hannu Lehtinen on Matisen mukaan suullisesti ollut kiinnostunein jatkamaan joukkueessa.