Reservi taistelee ohuella langalla

15.8.2011

Pallo-Iirojen kolmosdivarissa pelaavaan reservijoukkueen kesä on ollut harmaa. Nyt joukkue on tullut totisen paikan eteen, kun putoamisviiva karkaa horisonttiin ja edessä on yhdeksän pisteen taisto Tampereella FC Tigersia vastaan.

Reservin ottelut Pirkkalan Jalkapalloklubia ja Nokian Palloseuraa vastaan eivät tuoneet muutosta kauden synkeän harmaaseen trendiin. Pirkkalaa vastaan nuorekas reservi onnistui pelillisesti hyvin ja keräsi jopa vastustajan valmennuksen kehut rohkealla ja taidokkaalla pelillään. Pelkästään hyvästä pelistä ei kuitenkaan saa yhtään pistettä, sen jos minkä reservi on kauden aikana saanut isän kädestä oppia.

Ressujen kohtalona oli taipua Pirkkalassa 1-3-tappioon. Edustusjoukkueen loukkaantumissuma ulottaa lonkeronsa reserviinkin ja vireillä oli lähinnä A- ja B-junnuista koottu yhdistelmä. Kokenutta kaartia edusti Juho Lehtovaara, jonka huhujen mukaan kerrassaan valtavaa hauista puristi kapteenin vastuullinen nauha. Vastuullisena ihmisenä tunnettu Lehtovaara kantoi taakkansa ja painoi ressujen ainoan pussin Pirkkalassa.

Nokiaa vastaan marssi oli vielä astetta murheellisempaa, kun vieraat takoivat jo ensimmäisellä jaksolla Äijänsuolla viisi naulaa arkkuun ja veivät pisteet mukanaan 0-5-lukemin.

- Siitä ei jäänyt paljon lapsille kerrottavaa, mutta eipä ole lapsiakaan, reservijoukkueen huoltopäällikkö Janne Matinen tuumasi jo turtuneeseen tyyliin.

Köysi joukkueen kaulalla onkin kiristynyt jo lähes äärimmilleen, kun lähimpänä putoamisviivan päällä häämöttänyt TPV/2 on alkanut raapia pisteen sieltä ja toisen täältä. Niinpä lähimpänä onkin nyt FC Tigers, jota vastaan reservi pelaa tiistaina koko loppukauden kannalta jo ratkaisevan tärkeän ottelun.

Matisella riittää uskoa

-Onhan se kiistaton tosiasia, että jos se peli hävitään niin on aika lähellä, että kioskin voi laittaa kiinni. Tasapelikin on jo lopun alkua. Että kyllä tiistaiseen on aika kovat panokset ladattu, pistenälkäinen Matinen tykitti.

Matinen on ollut tällä kaudella henkisesti kovilla, miksei fyysisestikin. Hän on nähnyt läheltä joukkueensa epäonnisen taipaleen. Matkalle on mahtunut viimeiseen hikipisaraan asti vuodatettuja taisteluja ja jo valmiiksi luovutettuja esityksiä. Tiistaina Matinen haluaa nähdä rytinää.

- Jos eivät pelaajat tajua, että nyt on viimeinen mahdollisuus laittaa kaikki peliin, niin sitten ei ole mitään tehtävissä. Keskustelut ovat johtaneet siihen, että meillä on iskukykyinen joukkue. Uskon täysin rinnoin, että haemme vihdoin voiton, Matinen jatkoi hengenluomista.

Toivoa siis on. Ne rinnat eivät ole nimittäin pienimmästä päästä.