Helmi Sipilä kesäkuun nappulaliigaohjaaja

1.7.2011

Pallo-Iirojen Fortum Tutor Matti Lehtonen on jälleen tehnyt valintansa palkitakseen Pallo-Iirojen ansioituneita nappulaliigaohjaajia hyvästä työstä.

Tutor Lehtonen perusteli tämänkertaista valintaansa seuraavasti:

- Helmillä on kyky laskeutua lasten tasolle ohjaustyössä. Hän on aina valmistautunut harjoituksiin ja on kykeneväinen tarvittaviin muutoksiin harjoitusten aikana.

Seuraavassa Helmi kertoo tuntemuksiaan ja kuulumisiaan nappulaliigatyöhön liittyen.

Miksi lähdit ohjaajaksi Pallo-Iirojen nappulaliigaan?

- Hain ohjaajaksi myös viime kesänä mutta silloin minua ei onnistanut, joten päätin yrittää uudelleen. Lähdin ohjaajaksi, koska valmentajan työ kuulosti kiinnostavalta. Olin ollut jo pari vuotta lilliputeissa, mutta nyt halusin uusia haasteita ja enemmän vastuuta.

Mikä on ollut parasta ohjaajan työssä?

- Parasta ohjaajan työssä on ollut se kun näkee lasten ilon kun he onnistuvat jossain asiassa. Muita hyviä asioita ovat olleet kun lapset ovat selvästi pitäneet harjoituksista/harjoitteista ja olleet innolla mukana. Myös uuden oppiminen ohjauksessa ja lasten kanssa toimisessa ovat tuoneet paljon iloa itselleni.

Miten motivoit itseäsi huonoinakin päivinä tarjoamaan nappulaliigalaisille parasta mahdollista valmennusta ja ohjausta?

- Motivoin itseäni sillä ajatuksella että vaikka tänään minulla on huono päivä niin lapsilla voi olla todella hyvä päivä. Yritän asettua siinä lasten asemaan ja unohtaa omat murheeni harjoitusten/pelien ajaksi. Joskus vaikka huonon sään takia myös lapsilla ja valmentajilla eli koko joukkueella voi olla huono päivä niin silloin yritän vain tsempata lapsia jaksamaan olemalla positiivinen ja kannustava.

Voisiko ohjaajan työstä olla hyötyä suunnittelemassasi ammatissa? Entä onko työ nappulaliigassa sytyttänyt sinussa valmennuskipinän?

- En ole vielä suunnitellut tarkasti mitään ammattia itselleni, mutta olisi todella mukavaa työskennellä ammatissa, jossa saa olla lasten kanssa tekemisissä. Esimerkiksi lastenlääkäri, sairaanhoitaja tai lastentarhanopettaja voisivat olla mahdollisia ammatteja ja näissä ammateissa aikasempi toimiminen lasten parissa auttaisi varmasti. Ohjaajan työ on myös sytyttänyt pienen valmennuskipinän. Olisi todella kiva päästä joskus työn tai koulun ohella valmentamaan jotain tyttöjoukkuetta.

Kenet aiot ottaa seuraksi palkintopizzalle vai ahmaisetko sen omassa rauhassasi?

- En ole vielä miettinyt kenet pyydän seurakseni pizzalle, mutta varmaan jonkun kaverin tai perheenjäsenen.