Roope Akkanen kuukauden nappulaliigaohjaaja

31.5.2011

Pallo-Iirojen Fortum Tutor Matti Lehtonen on valinnut ensimmäiseksi kuukauden nappulaliigaohjaajaksi A-junioreissa itsekin pelaavan Roope Akkasen.

Tutor Lehtonen perusteli valintaansa seuraavasti:

- Roope on osoittanut toiminnallaan välittävänsä lapsista. Hän kykenee auttamaan lapsia laadukkaalla ohjaustoiminnalla, jossa lapset saavat kokea onnistumisen riemua, Lehtonen kehaisee.

Seuraavassa pienessä haastattelussa raapaisemme Roopea hieman pintaa syvemmälle.

Miksi lähdit ohjaajaksi Pallo-Iirojen nappulaliigaan?

- Olin mukana jo viime vuonna, silloin lähdin mukaan koska kaverit olivat kehuneet hommaa ja ajattelin itsekin kokeilla ja se oli mielestäni vaihtelevaa ja mielenkiintoista työtä, joten lähdin mukaan tänäkin vuonna.

Mikä on ollut parasta ohjaajan työssä?

- Parasta on varmasti se kun huomaa että pelaajat nauttivat pelistä ja ovat todella innostuneita.
Mukavaa on myös se, että työ on melko monipuolista ja rentoa.

Miten motivoit itseäsi huonoinakin päivinä tarjoamaan nappulaliigalaisille parasta mahdollista valmennusta ja ohjausta?

- Paras motivaation lähde on varmasti pelaajat, jos tulee harkkoihin ja on huono päivä itsellä takana ei tarvitse kuin jutella pelaajien kanssa ja piristyy heti.

Voisiko ohjaajan työstä olla hyötyä suunnittelemassasi ammatissa? Entä onko työ nappulaliigassa sytyttänyt sinussa valmennuskipinän?

- Suunnittelemassani ammatissa tuskin on ohjaajan työstä hyötyä, muttei sitä ikinä tiedä mihin ammattiin lopuksi päätyy.
Jo viime kaudella nappulaliigan ohjaajan työ herätti pienen valmennuskipinän ja valmennankin nappulaliigan lisäksi myös Pallo-Iirojen 02-ikäkausijoukkuetta. Suosittelen valmennusta ehdottomasti kaikille jalkapallosta kiinnostuneille, sillä itselläni on ainakin jo nyt paljon myönteisiä kokemuksia valmennuksesta.

Kenet aiot ottaa seuraksi palkintopizzalle vai ahmaisetko sen omassa rauhassasi?

- Eiköhän seuraksi lähde valmentajakollega Johan Suominen.