Iirot hävisi kenraalinsa PoPalle, seuraavaksi sarja-avauksessa MuSa

26.4.2011

Raumalaiset haastoivat mainiosti Ykkösen PoPan kärsien kuitenkin 0-1-tappion. Esitys antaa kuitenkin uskoa tulevaan kauteen Kakkosessa ja sen kärkikahinoissa.

Varsinkin ensimmäisen puoliajan Porissa Iirot oli todella vaarallinen luoden useita mahdollisuuksia rikkoa kuparisensa. Nimimiehiä liigakentiltä (mm. Jussi Äijälä, Mohammed Fofana, William de Mattia) hankkinut PoPa piti kyllä enemmän palloa, mutta Iirojen puolustuslinja piti ilman Vasile Marchistakin maalin puhtaana aina toiselle jaksolle asti.

Iirojen parhaat maalipaikat avautuivat Juho Hyysalolle, joka pääsi nauttimaan Kimmo Hörkön ja Juho Patolan nappikeskityksistä. Paikoista, joista ainakin toisesta pallon pitäisi kyllä löytää verkkoon, Hyysalo ei onnistunut päällä eikä jalallakaan. Myös Hörkkö pääsi kääntämään kerran maalinedustalla pyörineestä irtopallosta, mutta laukoi hieman yli maalin. Ylipäätänsä Hörkkö oli keskikentältä kärkeen palattuaan hyödyllinen ja vaarallinen. Hän kävi totutun painin PoPan toppareiden kanssa ja voitti palloja joukkueelleen.

Toisen puoliajan Iirot vetäytyi vahvemmin, varsinkin Iiro Aallon toisen keltaisen ja ulosajon jälkeen. Maalinsa PoPa sai varsin halvasta rangaistuspotkusta, tosin vierasjoukkueen väsähdettyä se olisi muustakin paikasta osumansa voinut survoa.

Seuraavaksi MuSa

Iirot matkustaa jälleen torstaina samalle tekonurmelle kohtaamaan Kakkosen sarja-avauksessaan MuSan. Loppuyhteenvetona hyvä esitys Ykkösen kärkipäähän jälleen ennakoitua joukkuetta vastaan antaa varmasti uskoa Kakkosen peleihin ja tavoiteltuun taistoon kärkipään sijoituksista, jopa noususta. Valmentaja Pasi Lehtonen tosin jaksanee muistuttaa asenteen ja työmoraalin merkityksestä, vanhoilla esityksillä ei sarjassa nettoa pistettäkään.

Hieman päänvaivaa Lehtoselle aiheuttaa Vasile Marchiksen pelikielto. Eetu Setänen ei ole vielä käytettävissä, mutta Nico Rinne ei pettänyt Verneri Salmisen vierellä topparinakaan. Paljon sairastellut maalivahti Jere Narkko ei ole myöskään vielä toipunut pelikuntoon. Reservijoukkueen pelaajavalmentajan Sami Vahannon nähtiin irvistelevän maanantain treeneissä. Vakavammasta ei näyttänyt olevan kyse, mutta pikkuvammat eivät tajua lakata kiusaamasta kokenutta pelimiestä.

Reservijoukkue Tampereelle

Iirojen reservijoukkueen vierailu Tampereelle siirtyi yllättäen samalle päivälle edustuksen ottelun kanssa. Näin Lehtonen ja Vahanto joutuvat jälleen lyömään viisaat päänsä yhteen saadakseen sekä TPV/2:sta että MuSaa vastaan mahdollisimman vaaralliset koostumukset.

- Ottelusiirto tuli yllätyksenä, eivätkä neuvottelut pelin pelaamisesta tiistaina tuottaneet hedelmää. TPV on silti kaadettavissa, kevään kunniaksi casuaalin myyrä-lookin räväyttänyt huoltopäällikkö Janne Matinen valotti.