Pallo-Iirot 80-vuotta

5.6.2010

Katsaus Pallo-Iirojen historiaan.

”Kesäkuun 7. päivänä vuonna 1930 kokoontui palloilun harrastajat Länsi-Suomen toimitukseen. Suuri ei ollut perustavan kokouksen osanottajamäärä, olipahan yhteensä vain 14 henkeä. Seuran innokkaimmat puuhaajat tiesivät kuitenkin, että asian takana on paljon sellaisia aktiivisia pelaajia, jotka eivät halua esiintyä kokouksissa, vaan ainoastaan kentällä. Ja vaikka tämänkin kokouksen aikana myöhemmin selvisi, että näistä neljästätoista suunilleen puolet oli hankkeen vastustajia, riitti perustajilla innostusta ja uskoa lyödä asia päätökseen. Kokous päätti perustaa Raumalle palloilun erikoisseuran, joka sai kasteessa nimen Pallo-Iirot, ja jonka ohjelmaan sisällytettiin jalka- ja jääpalloilu sekä jääkiekko. Näin oli tohtori Keijo Alhon alkuunpanema palloilun erikoisseuran perustaminen Raumalle saatu onnellisesti päätökseen.” Näin muistellaan Pallo-Iirojen syntyä vuonna 1950 ilmestyneessä Matti Sorsakiven ja Paavo Virtasen laatimassa 20-vuotisjuhlajulkaisussa. Paljon on tapahtunut perustamisvuosien jälkeen. Jääkiekko on tippunut pois seuran lajivalikoimasta samoin jääpallo, mutta silti noista ajoista monet asiat ovat pysyneet ennallaan. Seura pyörii edelleen vahvasti vapaaehtoisten toimijoiden ansiosta. Seuran edustusjoukkueen pelaajat ovat pääasiassa oman kylän poikia ja jokaisesta Pallo-Iirojen voitosta nauttii kaikki iirolaiset ja jokaisesta tappiosta joutuu nielemään osansa jokainen iirolainen.

Harva tietää, että tänä päivänä Pallo-Iirot on Satakunnan suurin jalkapalloseura ja Rauman suurin urheiluseura. Pallo-Iirot nousi jo 1990-luvun aikana suurten joukkoon Suomen jalkapallokartalla, sillä seuraa edusti 1990-luvun lopulla niin naisten kuin miestenkin edustusjoukkue, lähes 20 juniorijoukkuetta sekä pienimmille nappuloille tarkoitettu oma liigansa, jossa pyöri viitisensataa pientä palloilijaa. Noin 750 rekisteröityä pelaajaa ja lähes 1500 jäsentä on saavutus johon vain harvat seurat Suomessa yltävät. Junioritoiminta on jatkunut seurassa koko vuosikymmenen ajan hyvänä, joka ikäluokassa on joukkue. Toiminnan laadusta on esimerkkinä vuosina 2008 ja -09 saavutetut 4. sijat A- ja B-junioreiden SM-sarjassa. Nappulaliiga kasvaa joka vuosi ja jo lähes 600 nuorta tyttö- ja poikajunioria kirmaa joka keskiviikko Äijänsuon stadionilla. Uusin tulokas Pallo-Iirojen raumalaisille tarjoamaan nuorisliikuntaan on lasten leikkimaailma Iirolandia, jonka raumalaiset ovatkin ottaneet avosylin vastaan, keskimäärin 250 lasta on posket punottaen viettänyt talvi keskiviikkoisin aikaansa leikkien ja pelaten talviharjoitteluhallissa.

Pallo-Iirot hakee aktiivisesti toimintaansa mukaan uusia vapaaehtoisia, jotka haluavat antaa arvokasta vapaa-aikaansa raumalaisten lasten ja nuorten hyväksi. Haluat sitten valmentajaksi tai kioskinmyyjäksi niin meille kaikki ovat yhtä tervetulleita, ota yhteyttä Iirojen toimistoon ja tule mukaan solmimaan loppuelämän kestäviä ystävyysuhteita kanssamme.

Sama juttu Raumagiälisenä Uuden Rauman spesiaalinumerossa osoitteessa: http://www.ur.fi/digilehti/raumangialise/20100515/

ja siellä sivulla 25.