Miesten edustus kaudelle 2010

22.10.2009

Edustuksen kausi 2009 oli tapahtumarikas. Mitä vuosi 2010 tuo tullessaan on vielä arvoitus, mutta joukkue taustajoukkoja myöden alkaa olla kasassa.

Päättynyt kausi jää mieleen edustuksen osalta muutamastakin asiasta. Ensimmäisen kerran seuran historiassa taistelimme tosissaan Kakkosessa säilymisestä, onneksi tämä tarina sai onnellisen lopuna. Tämän lisäksi tällä kaudella Iiroissa nähtiin huomattava määrä ulkopaikakuntalaisia pelaajia, ehkä enemmän mihin raumalaiset jalkapallofanit olivat aiemmin tottuneet ja tämä herätti laajalti keskustelua. Pelaajarotaatio olikin joukkueessa suuri, mutta myös omat nuoret saivat näytön paikanja he tarttuivat annettuun tilaisuuteen tehden väkevän esiin marssin Eetu Setäsen johdolla. Lopputuloksellisesti kausi oli onnistunut. Ennakkoon kauden tavoitteeksi asetettiin nuorten raumalaisten pelaajien sisään ajo edustukseen. Tässä valmentaja Veijo Wahlsten onnistui ja mm. edellä mainittu Setänen kasvoi yhdeksi joukkueen avainpelaajista kauden aikana.

Kuten on ollut tiedossa jo jonkin aikaa tulee edustusjoukkueen valmentaja vaihtumaan ensi kaudeksi Veijon jättäytyessä tehtävästä henkilökohtaisista syistä. Kiitämme Veijoa kuluneesta vuodesta ja ajasta jonka hän teki töitä Iirojen talenttien sekä edustusjoukkueen parissa.

Iiroista uusien haasteiden pariin siirtyy myös pitkä lista pelaajia. Lähtijöitä ovat Jyri Sundin, Veli-Pekka Nurmi, Yannick Ossok, Jami Uuttu, Joni-Petteri Malka, Lulu Marchis, Jeremy Barlow, Daniel Antunez sekä Matt Glaeser. Kauden aikana Iirojen paidassa nähtiin myös George Alaverdashvili joka ei vakiinnuttanut paikkaansa Raumalla testijakosllaan ja jatkaa uraansa muualla. Aleksi Kanervan sekä Jani Raukon jatkamisen suhteen tilanne on vielä avoin.

Uusi päävalmentaja

Ketä se uusi valmentaja sitten on? Uusi päävalmentaja on ollut edustuksen kuvioissa mukana tälläkin kaudella, tosin kentän puolella. Uusi päävalmentajamme on Pasi Lehtonen. Hänen valmentajaura on toistaiseksi lyhyt mutta sitäkin menestyksekkäämpi sillä hän luotsasi toissa kaudella B-juniorit SM-sarjaan ja siellä aina mitalitaisteluun asti päätyen lopulta neljännelle sijalle. Muina meriitteinä mainittakoot Satakunta akatemian sekä piirijoukkueiden valmentajan tehtävät. Pasi saa avukseen toisen ikitaistelija ja kokeneen iirolaisen kun Saku Peltonen siirtyy pelaaja-valmentajan rooliin. Myös kolmas Iiro-ikoni, Vasile Marchis, nähdään tällä kaudella valmennustehtävissä sillä hän ottaa vastuulleen seuran A-poikien SM-sarjajoukkueen päävalmentajan tehtävät.

Miesten edustuksen joukkueenjohtajana jatkaa Arto Uusitorppa ja huoltajana Topi Saarilehto, joka saa avukseen Riku Vahannon. Iiroissa nähdään siis todellakin raumalainen joukkue valmennusta ja taustajoukkoja myöden kaudella 2010.

Pelaajatilanne

Edustusjoukkueella on pelaajasopimuksia tällä hetkellä 24 pelaajan kanssa. Näiden lisäksi tällä hetkellä try-outilla on kaksi pelaaja Seinäjoen jalkapalloklubista. Molemmat pelasivat Kakkosen C-lohkoa SJK:n paidassa päättyneellä kaudella.

Pelaajalista on seuraavanlainen:

Aalto Juuso - hyökkääjä
Tahvanainen Janne - hyökkääjä
Rinne Nico - hyökkääjä
Ville Kukkanen - try-out (SJK)
Jere Jääskeläinen - try-out (SJK)

Pasin mietteitä tulevasta

-Meillä on joukkue hyvällä mallilla ja runko on kasassa vaikka kausi on vasta päättynyt, siitä kiitos seurajohdolle. Monella muulla joukkueella tilanne ei ole yhtä hyvä.

Joukkueesta löytyy myös paikallista kykyä: Meidän tämän hetkisistä 24 pelaajasta 22 on omia kasvatteja joten hyvin iirolainen joukkue on kasassa, Pasi laskeskelee.

-Kauteen lähdemme valmistautumaan joulukuun alussa ja sitä ennen on tarkoitus pitää kaikkien pelaajien kanssa vielä kehityskeskustelut koskien heihin kohdistuvista odotuksista ja heille kaavaillusta roolista joukkueessa. Olen pelaajaläheinen valmentaja joka keskustelee pelaajien kanssa ennemmin kuin kertoo suoraan mitä tehdään, asetankin useasti itseni pelaajan ajatusmaailmaan valmentajanakin.

Runko muodustuu raumalaisista pelaajista, mutta Kakkonen vaatii myös vahvistuksia: -Emme pärjää sarjassa pelkästään omilla kasvateilla vaan tarvitsemme vielä 3-4 vahvistusta. Niin vahvistuksilla kuin omilla kasvateilla ykkösasian tulee olla asenne ja sitoutuneisuus joukkuettamme kohtaan, Pasi kertoo.

Kuten Pasi kertoi niin pelaajalistaan haetaan aktiivisesti vielä muutamaa lisäystä Rauman ulkopuolelta eli niin kutsuttuja täsmähankintoja. Verkot ovat vesillä ja tiedusteluja on heitelty mm. muualla pelaavien P-Iirojen-kasvattien suuntaan.