Wahlstenin Mietteitä Edustusjoukkueen Talviharjoittelusta

26.2.2009

Edustusjoukkueen valmentaja Veijo Wahlsten kertoo joukkueen kauteen valmistautumisesta marraskuun try-outista aina hiihtolomaan asti.

Ajatus kauden 2008-09 aloittamisesta marraskuun alusta, on osoittautunut ainakin itselleni oikeaksi päätökseksi. Minulla ja Iirolla on ollut kiireettömässä tilassa riittävästi aikaa tutustua pelaajiin ja heidän tekemisiinsä. Tässä ajassa olemme Iiron kanssa pystyneet muodostamaan itsellemme jokaisesta pelaajasta yksilöllisen kuvan. Niin heidän vahvuuksistaan, kuin kehitettävistä ominaisuksistaankin. Jokaisella pelaajalla on ollut riittävästi aikaa ja mahdollisuuksia näyttää oma osaamisensa. Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että asenne tekemiseen ja itsensä likoon laittamiseen on ollut ok.

Jokaisella valmentajalla on oma filosofiansa; ajatus siitä miten jalkapalloa tulisi pelata. Oli kiintoisaa huomata, että seuran mukainen linja, ja oma ajatukseni siitä miten peliä tulisi pelata, olivat pitkälle samansuuntaisia. Tämä tilanne helpotti huomattavasti sitoutumistani Pallo- Iirojen edustusjoukkueen valmentamiseen. Toinen vähintään yhtä merkittävä seikka oli kokemukseni talenttitoiminnasta. Pallo- Iiroilla on nyt lahjakkaita ikäluokkia, joilla on tulevaisuuden kannalta erittäin suuri merkitys. Nyt on käsillä sellainen aika, jonka puitteissa jokaisen yksilön on mietittävä, paljonko on valmis tekemään töitä kehittyäkseen todelliseksi jalkapalloilijaksi/ urheilijaksi. Lahjakkuutta on, kehittymisen ratkaisee vain jokaisen yksilön itsensä sitouttamsien määrä.

Pelitapa- asiassa, pelaaminen vähin kosketuksin maata pitkin eteenpäin, on tapahtunut pientä kehitystä. Tästä saatiin hieman esimakua vahvaa PoPaa vastaan Tammikuun loppupuolella. Näimme Iiron kanssa muutamia toimivia kombinaatioita eteenpäin pelaamisen suhteen. Toinen positiivinen asia oli try- out pelaaja Jeremy Barlow’n vahva panos ottelussa. Tämä poiki Jeremylle sopimuksen Pallo- Iirojen kanssa. Jeremyllä on vahvuudet ottaa pelintekijän rooli joukkueessa.

Jokainen harjoitus tästä eteenpäin on pieni askel tavoitetta kohti; pelata seuran linjan mukaista jalkapalloa.

Terveisin,

Veijo Wahlsten ja Iiro Koivula