Juho Lehtonen AZ Alkmaariin testileirille

17.10.2008

Kuva: Suomen Palloliitto

Rauman Pallo-Iirojen B-junioreiden SM-sarjajoukkueen runkopelaajiin kuuluva hyökkääjä Juho Lehtonen on kutsuttu testileirille Hollannin pääsarjan AZ Alkmaarin joukkueeseen. Juho Lehtosen testileirin ajankohta on 26.10.-2.11.2008.

Juho Lehtonen pelasi päättyneellä kaudella Pallo-Iirojen B-juniorien SM-sarjajoukkueessa joka sijoittui sarjassa neljänneksi. Lehtonen teki tällä kaudella myös debyyttinsä Iirojen miesten edustusjoukkueen riveissä Kakkosen B-lohkossa. Iirojen lisäksi Lehtonen kuuluu Suomen alle 17-vuotiaiden maajoukkueeseen ja oli EM-alkukarsintaturnauksessa syyskuussa Suomen kaikissa otteluissa avauskokoonpanossa.

AZ Alkmaar on vuonna 1967 perustettu hollantilainen joukkue joka pelaa maansa pääsarjassa. Seuran nuorisoakatemia harjoittelee seuran omassa valmennuskeskuksessa. Nimekkäin AZ Alkmaarin nuorisoakatemian läpikäynyt pelaaja on Hollannin maajoukkueessakin debytoinut nykyisin Feyenoord Rotterdamia edustava 23-vuotias Ron Vlaar.

AZ Alkmaar on voittanut Hollannin mestaruuden vuonna 1981 ja sijoittunut toiseksi vuosina 1980 sekä 2006. Uefa-cupin semifinaalissa joukkue pelasi vuonna 2005 ja Hollannin KNVB-cupin loppuottelussa vuonna 2007.

Joukkueessa pelaa tällä hetkellä kaksi suomalaista, Niklas Moisander sekä Toni Kolehmainen.

Joukkueen valmentajana toimii entinen Ajaxin, FC Barcelonan sekä Hollannin maajoukkueen valmentaja Louis van Gaal.

AZ Alkmaarin tämänhetkinen sijoitus Eredivisessä on viides.