Otteluraportti: PP-70 - P-Iirot 0-0

4.9.2008

Pallo-Iirot pelasi eilen Tampereella PP-70 vastaan miesten Kakkosen ottelussa. Pallo-Iirot oli kovalla taistelumielellä matkassa, mutta kuten viime viikonloppuna, maalipaikkoja ei pystytty hyödyntämään. Hyvällä puolustuspelillä saatiin kuitenkin eliminoitua myös kotijoukkueen maalinteko ja näin pisteet jaettiin 0-0 tuloksella

Tasainen avauspuoliaika

Tammelan stadionilla nurmi oli tuttuun tapaansa virheettömässä kunnossa, mutta Suomen syksy oli tehnyt tehtävänsä myös Tampereella. Sateiset olosuhteet tekivät kentästä pehmeän ja pallo liikkui erittäin vauhdikkaasti kostealla kentällä, joka teki pallon kontrolloimisesta erittäin haastavaa.

Ottelun alussa peli oli kovaa keskikentän taistelua, joukkueiden totutellessa vallitseviin olosuhteisiin. Ottelun edetessä Iiroilla oli pienoinen hallinta, PP:n saadessa tilanteita lähinnä erikoistilanteista. Mitä pidemmälle puoliaikaa mentiin, sitä enemmän pallonhallinta siirtyi vieraille. Tosin kotijoukkueella oli havaittavissa selkeä taktiikka. Joukkue vetäytyi omalle puoliskolle ja panosti nopeisiin suunnanmuutoksiin ja vastaiskuihin Pallo-Iirojen menettäessä pallon.

Puolen tunnin kohdalla Pallo-Iirot pelasivat lyhyen ajan sisällä kaksi tyylikästä syöttökuviota, jonka päätteeksi pelaaja syötettiin yksin läpi, mutta molemmilla kerroilla linjamies liputti tilanteet paitsioiksi, monien mielestä hyvin kyseenalaisesti... Tauolle lähdettiin pelitilanteisiin nähden oikeutetusti 0-0 lukemissa.

Toisella puoliajalla maalipaikkojen tuhlailua

Tauolta joukkueet palasivat energisinä. Hyökkäykset aaltoilivat päästä päähän, molempien joukkueiden hakiessa kiihkeästi avausmaalia. 50 minuutin kohdalla Iirot saivat hyökkäyksen vasemmalta laidalta. Jukka Raivio ja Juho Patola pelasivat hyvin yhteen, jonka päätteeksi Raivio lähetti keskityksen kuudentoista rajalla odottaneelle Hörkölle. Kimmo tiputti pallon päällään taaksepäin Latvaselle, joka pääsi laukomaan vastapalloon. Kotijoukkueen maalilla pelannut Tero Kinnunen otti kuitenkin alakulmaan suuntautuneen laukauksen hyvin kiinni.

Hetken kuluttua tästä, PP-70 sai kovan painostuksen Iirojen maalille. Kotijoukkue sai 5-6 kulmapotkua putkeen, joista syntyi toinen toista vaarallisempia tilanteita. Kerran Iirojen maalivahti, Tommi Parkkila, joutui torjumaan pallon maaliviivalta, mutta raumalaiset selviytyivät melkein viisi minuuttia kestäneestä ahdingosta.

65. minuutilla Iirot pääsivät nopeaan vastaiskuun, jonka päätteeksi Patola oli pääsemässä yksin läpi, mutta PP:n toppari liukui Juhon kumoon. Alimpana miehenä tehty rike johti oikeutetusti punaiseen korttiin, vaikka ”mansesterin” pojat kovaäänisesti kyseenalaistikin tuomion.

Kuten usein käy, alivoimalle joutunut joukkue saa tilanteesta vain lisävirtaa. PP-70 hallitsi hienoisesti seuraavat kymmenen minuuttia. Pallo-Iiroilla kasvoi puolustuksen ja hyökkäyksen välinen etäisyys turhan isoksi, joka johti siihen, että kotijoukkue voitti lähestulkoon kaikki kakkospallot ja pääsi näin vyöryttämään hyökkäyksiään kohti vieraiden päätyä. Raumalaisten puolustuksessa hyvin pelannut topparipari Koskinen – Setänen esti kuitenkin PP:n pelaajien pääsyn lähietäisyydellä. Kotijoukkueen joutuessa turvautumaan kaukolaukauksiin ja keskityksiin, pystyi Parkkila hoitamaan tilanteet ilman suurempia ongelmia.

Kun vajaa 80 minuuttia oli pelattu, syntyi Hörkölle pari mahdollisuutta heiluttaa maaliverkkoa. Ensin Nico Rinne keskitti hyvän pallon rankkarialueella odottaneelle Kimmolle, mutta hänen puskunsa suuntautui reilusti yli maalin. Tovi tästä ja Kimmo pääsi harhautuksen jälkeen laukomaan parista kympistä kohti alakulmaa, mutta tähänkin Kinnunen sai kurotettua kätensä väliin. Ottelun viimeisen kunnollisen maalipaikkansa Iirot sai 86. minuutilla. Rinne pisti pystypallon Hörkölle, joka syötti aivan päätyrajalta maalin eteen Latvaselle, mutta hänen askeleensa ei sopinut pystyäkseen suoraan laukaukseen ja pallo karkasi haltuunotosta yli päätyrajan. Näin ottelu Iirojen ja PP-70 välillä päättyi maalittomaan tasapeliin.

Pallo-Iirojen seuraava ottelu pelataan tulevana sunnuntaina, kun Äänekosken Huima saapuu Äijänsuolle. Pelikiellosta vapautunut Saku Peltonen on jälleen kokoonpanossa. PP-70 ottelussa Pallo-lirot säästyi varoituksilta, joten uusilta pelikielloilta vältyttiin. Pientä huolta Iirojen kokoonpanoon saattaa tuoda flunssa-aalto, joka tällä hetkellä myllertää Iirojen pelaajistossa. PP-70 pelissäkin moni pelaaja joutui pelaamaan flunssan alaisena.

PP-70 - P-Iirot 0-0

Pallo-Iirojen kokoonpano:

Hörkkö            Raivio
                                   (80' Salminen)

Pertola      Latvanen     Marchis         Torkkeli
(22' Patola)                                     (73' Hyysalo)

Rinne        Koskinen     Setänen        Ulanen

Parkkila