Otteluraportti: Ilves - P-Iirot

21.7.2008

Pallo-Iirot haki tärkeät kolme pistettä Tampereelta. Tampereen perinteikkäällä Tammelan stadionilla pelattu ottelu Ilveksen ja Iirojen välillä päättyi 1-2 lukemiin raumalaisten hyväksi. Iirot joutui lähtemään otteluun haasteellisista asetelmista, kun heiltä puuttui ottelusta kaksi vakioavauskokoonpanon miestä. Hyökkääjä Kimmo Hörkkö kärsii puujalasta ja toppari Vasile Marchisin pitää sivussa polvivamma. Tämä ei kuitenkaan haitannut raumalaisryhmää, joka taisteli erittäin mallikkaasti läpi ottelun.

P-Iiroilla hermostunut alku

Kotijoukkue hallitsi ensimmäiset kymmenen minuuttia, kuitenkaan saamatta vaarallisempia tilanteita aikaiseksi. Kun 10 minuuttia oli pelattu, alkoi tapahtua. Ensin Ilves aiheuttaa raumalaisryhmälle sydämentykytyksiä kulmatilanteesta. Keskitys löytää vahvan Mikko Mäkelän pään, mutta pusku lähietäisyydeltä epäonnistuu täysin ja pusku lähtee suoraan ylöspäin. Iirojen veräjänvartija, Tommi Parkkila poimii pallon helposti ja avaa nopeasti. Iiroille syntyy 3 vastaan 2 tilanne. Juho Patolan hyvä kuljetus ja syöttö Juho Torkkelille, jonka veto kilpistyy vastustajan jalkaan. Seuranneesta kulmapotkusta sekä Saku Peltonen, että Torkkeli saa vetopaikan parista kympistä, mutta molempien laukaukset jäävät tuloksettomiksi.

Tämän jälkeen ottelu jatkui tasaisissa merkeissä. Molemmat joukkueet pyrkivät puolustamaan tarkasti ja iskivät paikan tullen terävästi vastaiskuilla.

Pelikellon käydessä 34. minuuttia, Ilves saa ensimmäisen puoliajan parhaan paikkansa. Pallo pyörii vierasjoukkueen päädyssä kuudentoista alueella ja lopulta kotijoukkueen kapteeni, Petteri Poukka, vetää tarkasti kohti takakulmaa, mutta Parkkila venyy huipputorjuntaan ja liimaa pallon hyppysiinsä. Toma avaa taas nopeasti ja vastaiskun päätteeksi pallo viedään kulmalipulle. Peltosen hyvä kulma tavoittaa Aleksi Latvasen. Hänen ensimmäisen laukauksensa Ilves-puolustus pelastaa maaliviivalta, mutta Allu on ensimmäisenä reboundissa ja tällä kertaa veto painuu vastustamattomasi tolpan kautta sisään. 0-1 Iiroille.

Puoliajan lopulla Torkkeli ja Patola pääsivät vielä yrittämään lähietäisyydeltä, mutta Ilves selviytyi vielä toistaiseksi toiselta takaiskulta. Näin taukoa lähdettiin viettämään raumalaisten yhden maalin johtoasemasta.

Iirot kesti kotijoukkueen painostuksen

Toinenkin puoliaika alkoi kotijoukkueen hallinnassa. Iiroilla peli oli hermostunutta ja turha paniikki paistoi läpi monen pelaajan pallonkäsittelystä. 53. minuutin kohdalla Ilves sai kulman jälkitilanteesta vetopaikan kuudentoista rajalta, mutta kova veto kilpistyi Iirojen puolustusmuuriin. Heti tämän jälkeen Ilveksen Jaakko Laitinen sai avoimen paikan lähietäisyydeltä, mutta tsippiyritys yli vastaan tulevan Parkkilan, suuntautui kuitenkin vasemmalta ohi.

Tunnin kohdalla Iirot pääsi taas paremmin peliin mukaan. Patola kuljetti jälleen hyvin, kavensi laidalta keskelle, jonka jälkeen tarkka syöttö Torkkelille. Juho pääsi vetämään kuudentoista rajan tuntumasta, mutta kotijoukkueen maalivahti torjui pallon kulmaksi.

Ottelun ja Iirojen toinen maali näki päivänvalonsa, kun 71 minuuttia oli pelattu. Iirot sai vapaapotkun paristakymmenestä metristä ja pallon taakse asettui Latvanen. Maalivahti haisteli vetoa etukulmaan, mutta Allu laukoi kovan, kierteisen takayläkulmaan. Vapauttava toinen maali Iiroille ja nyt Ilveksen oli alettava hyökkäämään riskilläkin.

0-2 maalista ehti kulua kymmenen minuuttia, kun Ilves sai kaipaamansa kavennuksen. Painostus oli jo kestänyt tovin Iirojen maalilla, kun Ilves-hyökkääjä puski pallon kohti maalia, mutta Iirojen Eetu Setänen torjui puskun päällänsä maaliviivalta. Ilveksen Jan Kulokorpi oli kuitenkin ensimmäisenä reboundissa ja laukoi pallon verkon perukoille.

Maalin jälkeen seuraavat viisi minuuttia Ilves haki raivoisasti tasoitusmaalia, mutta raumalaisryhmä kesti. Peliajan käydessä jo lisäajalla, Patolalla ja Antti Koskisella oli paikkansa lyödä lopullinen niitti ottelulle, mutta ottelussa ei nähty enempää maaleja ja näin P-Iirot kasvatti pistepottiaan kolmella.

Koko joukkue täynnä onnistujia

Iirojen pelaajat näyttivät koko ottelun ajan hyvää taisteluilmettä, joukkue pelasi kokonaisuudessaan hyvin. Muutama pelaaja kuitenkin ansaitsee erityismaininnan. Kahden maalin mies Latvanen pelasi kärjessä hyvin, Juho Patola pelasi läpi ottelun ennakkoluulottomasti, haastaen jatkuvasti vastustajien puolustajia. Miesten tasolla debyyttinsä tehnyt, vasta 16-vuotias Eetu Setänen pelasi myös mainiosta. Hän katkoi tyylikkäästi niin maassa, kuin ilmassa kotijoukkueen hyökkäysyritykset.

Pallo-Iirot nousi voitollaan 24 pisteeseen ja sarjataulukossa kolmanneksi. Sarjakakkonen, Lohjan Pallo, on kolmen pisteen päässä. Seuraava ottelu Iiroilla on tulevana sunnuntaina. Kello 18.30 alkavassa ottelussa Iirot saa vastaansa vieraita Tammisaaresta, kun ”Panda” Askolinin luotsaama EIF saapuu Äijänsuolle.

Ilves - P-Iirot 1-2 (0-1)
0-1 35' Aleksi Latvanen

0-2 71' Latvanen
1-2 82' Jan Kulokorpi