Otteluennakko: P-Iirot - ÅIFK

8.5.2008

Pallo-Iirojen tulevan sunnuntain kotiottelussa vastaan asettuu kauden pirteästi aloittanut ÅIFK Turusta. Åbo IFK aloitti kautensa maanantaina, jolloin se kohtasi SalPan. Joukkue otti etukäteen hieman yllättäenkin kotikentällä tasapelipisteen 0-0 tuloksella. SalPa on etukäteen rankattu yhdeksi sarjan ennakkosuosikeista PoPan ohella.
Turkulaiset pyrkivätkin jatkamaan hyvää pelivirettään sunnuntaisessa ottelussa.
Iiroilla on viimeaikaista kokemusta ÅIFK:n kohtaamisesta, sillä Iirot kohtasivat 12.4. Äijänsuolla turkulaiset harjoitusottelussa. Tällöin ajoittain erittäin fyysisen ottelun loppulukemat olivat 2-1 Iiroille. Maalintekijöinä kotijoukkueelta Marchis sekä Pertola.

ÅIFK uudistuneella joukkueella kauteen

Monen muun kakkosen B-lohkon joukkueen tapaan myös ÅIFK:n joukkue on muuttunut viime kaudesta rajusti. Uusia pelaajia joukkueessa ovat mm. Niko Suomi ja Albin Granlund (PIF ), Niko Suominen ( MaPS ), Juhani Farin, Joni Saarinen, Sami Nyholm ja Kalle Mäkinen ( TPS), Tran Tuan Cuong ( TPK ) , Ville Harittu ( PoPa), sekä Erkko Puranen ( Huima). Lisäksi ÅIFK toimii Veikkausliigaseura Turun Palloseuran farmijoukkueena. Yhteistyösopimus mahdollistaa pelaajaliikenteen seurojen välillä. Maanantain ottelussa ÅIFK:n kokoonpanossa esiintyikin kaksi liigajoukkueen pelaajaa: maalivahti Lucas Hradecky sekä hyökkääjä Russinho de Romao.

Joukkueenjohtaja Kari Bäcklundin mukaan joukkueesta ei vielä ole erottunut yhtään selkeää avainpelaajaa vaan turkulaisten tavoite on pelata ennen kaikkea joukkueena.
– Päätavoitteemme on alkukaudesta nivoutua hyväksi pelaavaksi joukkueeksi ja kauden edetessä yksilöitä varmasti nousee selkeämmin esille, toteaa Bäcklund.
Mahdollisista tulevista avainpelaajista puhuttaessa Bäcklund nostaa esille kolmosessa kolme kertaa peräkkäin maalikuninkuuden voittaneen Jaakko Utriaisen. Hänen pelaaminen Raumalla tosin on vielä epävarmaa, koska hän on ollut sivussa viimeiset pari viikkoa loukkaantumisen vuoksi.
ÅIFK:n joukkue ei pääse siis täysin parhaalla kokoonpanolla Raumalle. Utriaisen lisäksi Rauman matka jäänee loukkaantumisen takia väliin kolmelta tai neljältä muultakin pelaajalta.

Lopputerveisinä Bäcklund toivoo sunnuntaisesta hyvää jalkapallotapahtumaa ja ennen kaikkea hyvää ottelua.

Pallo-Iirot hakee jatkoa hyvin alkaneelle kaudelle

Pallo-Iirot on aloittanut kautensa onnistuneesti. Sarja-avauksen 2-0 voitto sai jatkoa viime viikonloppuna, kun Pallo-Iirot tyrmäsi Forssan Jalkapalloklubin puhtaasti 6-0. Vaikka vastustajat eivät ole olleet sarjan todennäköisiä kärkipään porukoita, kertoo maalisuhde 8-0 kuitenkin sen, että niin hyökkäys- kuin puolustuspeli on tällä hetkillä uomissaan.

Joukkueen terveystilanne on hyvä. IFFK- ja FJK -ottelun sivussa ollut Saku Peltonen tulee tekemään paluun kokoonpanoon. Harjoitukset on mennyt koko viikon osalta hyvin ja joukkue on näyttänyt energiseltä. Päävalmentaja Kari Latvasen luotto omaan joukkueeseen onkin kova, kunhan joukkue pelaa omalla tasollaan. Latvanen kuitenkin korostaa, että ÅIFK tulee todennäköisesti olemaan kovempi vastustaja kuin kaksi edellistä.

- Keskikentän herruudesta tullaan todennäköisesti käymään kova taisto. Uskon ÅIFK satsaavan erityisesti keskustan tiiviyteen ja täten he pyrkivät eliminoimaan meidän pelinrakentelun keskialueella, arvioi Latvanen.