Pallo-Iirot Vuoden 2019 Satakuntalainen Urheiluseura

8.2.2020 klo 22:00

Pallo-Iirot ry palkittiin Vuoden Urheiluseurana Satakunnan urheilugaalassa Porissa, Cygnaeuksen koulun juhlapalvelukeskuksessa 8.2.2020.

Pallo-iirot on seura jonka toimintaan on helppo liittyä, jossa jokaisen on turvallinen olla. Pallo-Iirojen slogan ”vauvasta vaariin” kuvastaa hyvin seuran toimintaa. Meillä on jokaiselle jalkapallotoimintaa niin harraste-, haaste- kuin kilpatasollakin.

Pallo-Iirojen ikäkausijoukkueet perustetaan G6-ikävaiheessa. Tätä ennen lapset voivat osallistua 5-vuotiaiden futiseskariin tai lapsivanhempiryhmiin sekä kesäiseen Nappulaliigan ja talven harrasteryhmiin. Pelaajapolku etenee naisten ja miesten edustusjoukkueisiin.

Aikuiset- ja vanhukset liikkuvat ja viihtyvät puulakifutiksen, aikuisten harrastefutiksen ja terveysliikuntaryhmien parissa. Kun peliura ja valmennusura on ohi, niin seura järjestää 50-v. ja sitä vanhemmille Iirovaari -toimintaa, jossa vanhemmat iirolaiset muistelevat menneitä ja keräävät juniorijoukkueille varoja mm. palloja varten.

Seura panostaa valmentajien koulutukseen ja kehitykseen. Valmentajastrategiassa on määritelty valmennuspolku, jota pitkin valmentajat kulkevat. Seura aloittaa 15-vuotiasta lähtien kasvattamaan iirohenkisiä valmentajia.Palkkaammme n. 20 kesätyöntekijää omista junioreista seuran Nappulaliigan joukkueiden valmentajiksi. Muutaman vuoden jälkeen osa näistä valmentajista siirtyy ikäkausijoukkueisiin joko apu- tai vastuuvalmentajiksi.

Seura järjestää myös muille toimijoille koulutusta ja verkostoitumista erilaisten koulutusten yhteyteen. Tällaisia tapahtumia ovat mm. joukkueenjohtaja-, rahastohoitaja- ja huoltajakoulutukset, kaudenpäätöstilaisuus toimijoille ja toimijoiden urheilullinen kesäpäivä.

Vahva yhteistyö Rauman kaupungin kanssa on poikinut lukuisin toimintoja ja tapahtumia, joissa yhteisöllisyys korostuu. Lasten leikkimaa Iirolandia on yksi parhasta esimerkeistä. Iirolandiassa lapset leikkivät ja liikkuvat. Aikuisille Iirolandia on kohtaamispaikka, jossa vaihdetaan viikon kuulumiset. Järjetämme Iirolandiaa myös päivisin päiväkodeille ja ala-asteille sekä perhepäivähoitajat tuovat hoitolapsensa liikkumaan tiistaiaamupäisin Mini-Iirolandiaan.

Muita kaupungin kanssa yhteistyössä olevia tapahtumia mm. ala-asteiden futisturnaukset, päiväkoti- ja koulukiertueet jokaiselle raumalaiselle koululle ja päiväkodille, sukkafutisturnaus Rauman iltapäiväkerholaisille. Vuosittaiset jalkapallorippikoulut ja seurankunnan Iirolandia tapahtumat on merkittäviä yksittäisiä toimintoja. Myös seuran järjestämät liikuntakerhot aamu- ja iltapäivisin Rauman kouluissa liikuttavat raumalaisia lapsia.

Aiemmin palkitut vuoden satakuntalaiset urheiluseurat:

2010 Euran Raiku ry

2011 Säkylän urheilijat