Viimeistä kertaa

4.10.2019

Pallo-Iirot päättää Kakkosen kautensa Äijänsuolla lauantaina Kaarinan Poikia vastaan. Sarjapaikan säilyminen varmistui viime ottelussa, joten enää epäselvää on, onko raumalaisten sijoitus seitsemäs vai kahdeksas.

Viime lauantaina Espoon Palloseuraa vastaan Iirot johti ottelua jo 4-1. Tiukkaa taistelua viimeisille kierroksille asti sarjapaikasta käyvä EPS ei kuitenkaan suostunut häviämään, vaan tuli ottelun lopussa alle vartissa tasoihin. Tasapelin piste kuitenkin riitti raumalaisille varmistamaan Kakkosessa säilymisen.

Kauden viimeiseen otteluun joukkue lähtee sijalta kahdeksan. Alemmas ei enää voi pudota ja yläpuolella mahdollista on ohittaa vain FC Jazz, joten lopullinen sijoitus sarjassa on joko seitsemäs tai kahdeksas. Kumpi vaan se onkin, niin sarjan nousijajoukkueena tulosta voidaan pitää hyvänä.

KaaPo on sarjataulukossa toisena ja joukkueen kausi jatkuu vielä kolmen ottelun loppusarjan verran. Loppusarjassa lohkon neljä parasta joukkuetta pelaavat yksinkertaisen sarjan, jolla ratkaistaan Ykköseen nouseva joukkue. Gnistan on tällä hetkellä B-lohkon kärjessä 12 pisteen erolla KaaPoon. Gnistanin häviö ja KaaPon voitto pitäisivät siis kaarinalaisilla vielä pienen mahdollisuuden sarjanousuun.

Pallo-Iirojen ja KaaPon edellinen kohtaaminen päättyi heinäkuussa Kaarinassa kotijoukkueen niukkaan 1-0 -voittoon.

”Uskon, että lauantaina on viimeinen pelini Pallo-Iiroissa”

Kausi on sisältänyt raumalaisille upeita voittoja ja karvaita tappioita. Vielä yhden kerran kapteeni Eetu Kaipio johtaa joukkueensa Äijänsuon stadionille.

- Kulunut kausi ei ole ollut selkein mahdollinen. Pelaajien vaihtuvuus, ykkös- ja kakkosjoukkueiden yhdistyminen ja sen mukana tullut harjoitusrinki on tehnyt arjesta aika sekavan. Myös tulokset ja peliesitykset ovat vaihdelleet. Kokonaistavoite ja -tulos kuitenkin saavutettiin eli sarjapaikan säilyttäminen. Kaikki eivät ulkopuolella siihen ennen kauden alkua uskoneet, joten siitä voimme olla ylpeitä, Kaipio toteaa.

Kuten joka kausi, sarjan viimeinen ottelu voi olla haikea. Joukkue pelaa viimeisen kerran yhdessä, ja toisille kyseessä on viimeinen peli Pallo-Iiroissa – joillekin mahdollisesti viimeinen peli koko uralla.

- Jollekulle kausi on voinut olla raskas ja olo voi olla myös helpottunut, kun on viimeisen pelin aika. Toisilla on suunnitelmat ensi kauden osalta auki, ja jotkut taas tietävät pelin olevan viimeinen ainakin tällä erää Pallo-Iiroissa. Kyllähän siinä monenlaista tunnetta varmasti pelaajilta löytyy.

Kaipio on itse yksi niistä pelaajista, jota ei todennäköisesti enää ensi kaudella kentällä nähdä.

- En aio sanoa, että lopetan urani. Todennäköisesti en kuitenkaan jatka enää ensi kaudella ja uskon, että lauantaina on viimeinen pelini Pallo-Iiroissa.

30-vuotias keskikenttäpelaaja siirtyi Pallo-Iiroihin kesken kauden vuonna 2016. Joukkueen kapteenina hän toimii nyt kolmatta kautta.

- Olen koittanut viime viikot nauttia tästä, sillä tiedän, että myöhemmin tätä tulee kaipaamaan.

KaaPo-peliin joukkue pääsee lähtemään paineettomassa tilassa ja ainoana tavoitteena on päättää kausi hyvin.

- Enää ei tarvitse tuijottaa sarjataulukkoa. Olemme näyttäneet, että pystymme taistelemaan KaaPon tasoisia joukkueita vastaan ja nyt on tilaisuus näyttää sitä taitoa. Pelataan hyvä peli, niin jää mukava fiilis niin pelaajille kuin katsojillekin, Kaipio päättää.

Otteluun Iirot lähtee ilman pelikiellossa olevaa James Whitingiä, joka sai EPS:aa vastaan kahden keltaisen kortin myötä kentältäpoiston.

Pallo-Iirot – KaaPo Alsecco stadionilla lauantaina 5.10. klo 14, tervetuloa!