Arki jalkapallon parissa

5.9.2019

Joel Grasso toimii Pallo-Iiroissa päätoimisena valmentajana
B-juniorit 2019

Joel Grasso on yksi Pallo-Iirojen kokoaikaisista työntekijöistä. Hän toimii päätoimisena valmentajana, vastuullaan B- ja B2-juniorit.

Miltä työviikkosi tavallisesti näyttää?

- Viime keväänä viikot menivät pitkälti näin: maanantaina molempien C15 (nykyään B2) ja B-junioreiden treenit, tiistaina yläasteen aamutreenit ja kahdet treenit illalla, keskiviikkona B-junioreiden treenit, torstaina kahdet fysiikkapainotteiset treenit, joissa en aina ollut mukana, mutta usein ja perjantaina jälleen kahdet treenit. Lauantaisin usein molemmilla joukkueilla pelit, ja aluksi mukana oli vielä lauantaiaamuisin kahdet tehoryhmätreenit. Lisäksi normaaliin viikkoon mahtuu eri ikäluokkien pelien tai treenien seuraamista.

- Kesällä oli maanantaisin kaksi tuntia Fortum-tutorina toimimista Nappulaliigan harjoituksissa ja keskiviikkoisin kolmen tunnin Nappulaliigan ottelukierros. Huhtikuussa pidin Nappulaliigan valmentajille E-tason valmentajakoulutuksen.

Mitä valmentaminen pitää sisällään treenien ja pelien lisäksi?

- Alkuvuodesta meni paljon aikaa siihen, kun pohti ja suunnitteli, miten halutaan kausi viedä läpi. Suunnittelu on muutenkin iso osa arkea ja sarjojen ollessa käynnissä myös videoanalysointi vie oman aikansa. Paljon teen sitä, että katson edellisen pelin videon läpi ja etsin, jos tulevasta vastustajasta löytyisi videomateriaalia. Analysoinnin jälkeen käydään joukkueen kanssa läpi oman pelaamisen vahvuudet ja kehityskohteet, sekä yksittäisiä toistuvia juttuja vastustajan pelaamisesta. Se vie paljon aikaa, mutta on todella tärkeä osa arkea.

Millaista on toimia päätoimisena valmentajana?

- Aikaavievää työtä, mutta samalla todella palkitsevaa. Nautin siitä, että voi keskittyä täysillä jalkapalloon. Kaikille tämä ei varmasti sopisi, sillä tässä ei kannata tarkkaan laskea viikkotuntimääriä. Usein 40 tuntia viikossa ei riitä, mutta se on minulle ok. Vaikka päätoimiset valmentajat ovat Suomessa yleistyneet, niin mitenkään tavallista se ei vielä ole, että saa tehdä töitä kokopäiväisesti jalkapallon parissa.

Mikä valmentamisessa on parasta?

- Paras yksittäinen asia on se, että pystyn työskentelemään itselle tärkeän lajin parissa auttamalla raumalaisia junioreita eteenpäin tavoitteellisessa jalkapallon harrastamisessa ja nähdä itse pelaajien kehittymistä. Itselläni on palava halu kehittyä valmentajana jatkuvasti, seuralta saamani vastuullinen rooli ja panostukset koulutukseeni ovat auttaneet saamaan ärsykkeitä viikottaiseen tekemiseen ja sitä kautta luoneet hyvän ympäristön myös omaan kehittymiseeni.

Miten kuvailisit itseäsi valmentajana?

- Pidän itseäni aika vaativana valmentajana. Toki pitää tässä huomioida, että toimin nimenomaan seuran vanhempien junioreiden valmentajana. Pyrin analysoimaan itse peliä mahdollisimman tarkasti ja saamaan sitä kautta hyötyä joukkueelle. Haluan aina myös pitää harjoitukset mahdollisimman laadukkaina ja monipuolisina, jotta pelaajat saavat niistä maksimaalisen hyödyn.

B-juniorit pelaavat syksyllä P17 Ykköstä, miten joukkueen vuosi on tähän mennessä sujunut?

- Kevään puolella oltiin hyviä ja voitettiin Kakkosessa kaikki ottelut maalierolla 38-3, jolla ansaittiin paikka Ykkösessä. Tämä taas on ollut niin haastava, mitä osattiin odottaakin. Kuusi peliä pelattuna, joista yksi voitto, kolme tasapeliä ja kaksi tappiota. Kehittäviä ja tasaisia pelejä ollut. Nousimme juuri pudotusviivan paremmalle puolelle ja ainut tavoite onkin säilyttää sarjapaikka. Sitä seuran B-juniorit eivät ole pystyneet tekemään viimeiseen 8 tai 9 vuoteen. Usko siihen on kova, että nyt siinä onnistutaan. Arki on ollut sen verran laadukasta, että odotan sen näkyvän myös tuloksellisesti.

B-junioreiden seuraava ottelu pelataan Alsecco stadionilla tulevana lauantaina 7.9.2019 klo 17