Pallo-Iirot ja TamU kohtaavat Pitsiyön spesiaalissa

25.7.2019

Joukkueet kohtasivat pitsiperjantaina myös kaudella 2016, jolloin Tampere United vei voiton. Kotijoukkueella on nyt siis revanssin paikka.

Yksi kauden odotetuimmista otteluista on jälleen täällä. Historian 25. Pitsiyön spesiaali pelataan perjantaina Alsecco stadionilla Tampere Unitedia vastaan.

Joukkueet kohtasivat alkukaudesta Tampereella. Tuolloin raumalaiset onnistuivat ryöstämään täydet kolme pistettä 0-2 lukemin. Maalintekijöinä Aleksi Leppänen ja Erik Mirel.

Kausi on edennyt vauhdilla eteenpäin, ja perjantain kamppailussa molemmille voitto merkitsisi paljon.

Pallo-Iirojen edellinen voitto on kesäkuun yhdeksänneltä päivältä, kun SalPa kaatui Äijänsuolla 2-0. Sen jälkeen ottelut ovat päättyneet kahdesti tappioon ja kolmesti tasapeliin.

Viimeisin tasapeli pelattiin FC Honka Akatemiaa vastaan viime lauantaina. Konsta Siivonen ja maalin iskenyt Topias Silvennoinen joutuivat jättämään ottelun kesken saatuaan osumaa, ja heidän pelikuntonsa on perjantaita ajatellen vielä kysymysmerkki.

TamU on sarjataulukossa tällä hetkellä putoamisviivan alapuolella, toiseksi viimeisenä. Tamperelaisille jokainen piste on tärkeä, kun pykälän edellä olevaan Espoon Palloseuraan piste-ero on neljä.

Muistoja aiemmilta vuosilta

Pitsiyön spesiaali on monelle perinteinen tapa aloittaa ilta ensin Äijänsuolla ja sen jälkeen suunnata kohti keskustaa ja Mustan pitsin yön hulinoita.

Vuodesta 1995 lähtien järjestetty spesiaalipeli on tuottanut monta hienoa muistoa. Pallo-Iirojen toiminnanjohtaja Kaija Savuselle tulee ensimmäisenä mieleen hauska muisto Pitsiyön spesiaalin alkuvuosilta.

"Eetu Setänen teki seuran markkinointijuttuja ja myi aitioita peliin. Lupasi, että tarjoilijana on pitsiin pukeutunut puputyttö, joten niin minä sitten olin ja asiakkaat tykkäsivät!"

Erilaisia muistoja vuosien varrelta saatiin kuulla myös Pallo-Iirojen someissa.

"Lehtovaaran volttituuletus 2012."

"Jari-Pekka juoksee kentälle sinikeltaisen lipun kanssa ilman paitaa."

"Valtasen voittomaali Åboa vastaan 2014 Aake Rapalan syötöstä!"

Kaikilta sitä parasta muistoa ei kuitenkaan löytynyt - vielä.

"Tulossa vasta. Nyt perjantaina."

TamUn paluu Pitsiyön spesiaaliin

TamU vieraili Pitsiyön spesiaalissa myös kaudella 2016. Kyseisestä ottelusta jäi hyviä muistoja - ainakin vastustajajoukkueelle ja sen kannattajille.

"Ehdottomasti paras muisto on se, kun Lauri Saari upotti Iirot kahdella maalillaan ja samalla käänsi koko kauden 2016 kohti TamUn nousua Kakkoseen."

TamU vei kyseisen ottelun 2-0 ja kausi tosiaan päättyi tamperelaisten nousujuhliin.

Kyseisestä joukkueesta on tamperelaisten riveissä enää joukkueenjohtaja Sami Koivula ja kaksi kenttäpelaajaa. Toinen pelaajista on TamUn kapteeni Eetu Rahkola, joka muistelee edellistä Pitsiyön spesiaalia lämmöllä.

”Pitsiyön spesiaali vuonna 2016 oli hieno kokemus. Yksi mieleenpainuvimpia matseja mitä on tullut pelattua. Molemmilla puolilla kenttää kannattajajoukot pitivät yllä todella hienoa meininkiä, ja kentällä haettiin asetelmia syyskierroksen nousutaisteluun. Kaikkineen hieno tapahtuma ja tietenkin hieno lopputulos, kun sillä kertaa Tampere vei kentällä ja katsomossa.

2016 meillä oli ollut todella haastava edeltävä peli, vastoin odotuksia 1-5 tappio kotikentällä ja tiedettiin, että meidän on pakko voittaa Raumalla. Nyt asetelma on osittain erilainen, mutta silti hyvin samanlainen. Kausi on ollut vaikea ja olemme Raumalla jälleen ns. vedenjakajalla. Odotan perjantaita innolla.”

Terassi aukee perjantaina jo tunti ennen ottelun alkua. Ottelutapahtumassa nälkäisiä palvelee seuran kioskien lisäksi ravintola Sydvest. Janoa voi sammuttaa pienpanimo Beer Hunter'sin tuotteilla tai muilla terassin läheisyydestä löytyvillä virvokkeilla. Musiikin puolesta tunnelmasta vastaa DJ Eero Sipsi.

Pallo-Iirot - TamU Alsecco stadionilla perjantaina 26.7.2019 klo 18:30, tervetuloa!