Jälleen kärkijoukkueen kaatoon

7.6.2019

Pallo-Iirot kohtaa kotikentällään sunnuntaina sarjakakkosena olevan SalPan. Tavoitteena on saada hyvin sujuneiden vieraspelien vire myös kotiotteluihin.

Raumalaiset pelasivat viimeksi viikko sitten sunnuntaina FC Espoon vieraana. Ensimmäinen puoliaika oli kohtalaisen tasaista, mutta Pallo-Iirot viimeisteli tehokkaasti ja puoliajalle mentiin vieraiden kahden maalin johdossa. Kotijoukkue painoi vimmatusti päälle koko toisen puoliajan, mutta kovan taistelun päätyttyä, tuolloin sarjakärkenä ollut, FC Espoo joutui nöyrtymään 1-2 -luvuin.

Tämä voitto jatkoi Pallo-Iirojen hyvien vierasottelujen putkea. Tällä hetkellä viidentenä majaileva raumalaisseura on ottanut kaikki 10 pistettään vieraskentiltä, häviämättä otteluakaan.

Kotiotteluiden saldo ei valitettavasti ole samanlainen. Pelejä on tosin takana vasta kaksi, mutta kummassakin vierasjoukkue on onnistunut viemään Äijänsuolta täydet pisteet. Siihen tilastoon lähdetään sunnuntaina hakemaan parannusta.

Edellisestä kohtaamisesta alle puoli vuotta

Salon Palloilijat on aloittanut kautensa hyvin ja on tällä hetkellä sarjakakkosena. Joukkueesta löytyy myös B-lohkon maalipörssin kärkipaikkaa kuudella maalilla pitävä Elmo Heinonen.

SalPa on kuudesta ottelusta ottanut neljä voittoa, yhden tasapelin ja yhden tappion. Edellisen ottelun se voitti viikko sitten kotonaan Tampere Unitedia vastaan peräti 5-1.

Joukkueiden edellinen kohtaaminen oli vuoden 2019 alussa Suomen Cupissa. Tuolloin SalPa vei ottelun numeroin 2-3. Pallo-Iirojen maalintekijöinä olivat Miika Pertola ja Miska Rantamäki.

- Muistan, että jo kaudella 2015 kun pelasimme samassa lohkossa Kakkosta, SalPa oli hyvä joukkue. Nyt joukkue vaikuttaisi olevan vieläkin vaarallisempi. Suomen Cupin ottelussa sai jo huomata, että he hyökkäävät todella vahvasti ja pyrkivät lyömään nopeasti vastaan, katsomosta tammikuun kohtaamista seurannut puolustaja Juho Torkkeli toteaa.

Scottin scouttaukset

Torkkeli pelasi FC Espoota vastaan kauden ensimmäiset täydet minuutit Kakkosessa. Aiemmin pelattuna oli parikymmentä minuuttia TamU-ottelussa ja pari peliä kakkosjoukkueessa.

- Kärsivällisesti olen odottanut omaa vuoroani ja nyt kun sauma aukesi, niin oli kyllä latautunut olo. Kiva oli pelata ja meni mielestäni ihan hyvin, Torkkeli tuumaa.

Mitään suuria pelillisiä muutoksia ei ole luvassa, vaikka kotipeleistä pisteitä ei vielä ole tullutkaan. Helppoa vastusta kotikentälle ei nytkään ole tulossa, mutta edellisestä ottelusta on hyvä ammentaa lisävoimia.

- Kotipeleissä vastassa on ollut kovia joukkueitta. FC Espoon kaatamisesta saamme kuitenkin varmasti itseluottamusta tähänkin kärkikamppailuun. Scott on scoutannut vastustajat aika hyvin. Jokaista vastustajaa varten on katsottu jokin pieni yksityiskohta, niin hyökkäykseen kuin puolustukseenkin, Torkkeli paljastaa.

- Edelleen lähdetään kuitenkin siitä, että kaikki noudattavat pelisuunnitelmaa. Olemme saaneet huomata, että se tuo tulosta. Niillä samoilla aseilla lähdetään nyt haastamaan myös SalPaa.

Kokoonpano tulee kokemaan muutoksia, sillä TPS kutsui Julius Perälän takaisin ja muutama pelaaja on sivussa loukkaantumisen vuoksi. TPS:n ja SalPa:n farmisopimuksen vuoksi lainat eivät voisi ottelussa pelatakaan. Erik Mirel on kuitenkin pelikelpoinen, koska on Pallo-Iirojen sopimuspelaaja.

Pallo-Iirot – SalPa sunnuntaina 9.6.2019 Alsecco stadionilla klo 18:30, tervetuloa!