Tampereelle toisen voiton metsästykseen

17.5.2019

Pallo-Iirojen miesten edustusjoukkueen kausi jatkuu tulevana lauantaina Tampere Unitedin vieraana.

Tampere United ja Pallo-Iirot majailevat tällä hetkellä sarjataulukossa peräkkäisillä sijoilla, kun molempien kausi on alkanut yhdellä voitolla ja yhdellä tappiolla.

Pallo-Iirot kohtasi viime lauantaina kotiavauksessaan FC Honka Akatemian. Peli oli nousujohteinen ja raumalaiset hakivat lopussa vimmatusti tasoitusta. Ylärimaa lähemmäs ei kuitenkaan päästy ja Honka vei pisteet Espooseen luvuin 1-2.

Tampere United nappasi kauden avausvoittonsa sunnuntaina GrIFK:sta numeroin 3-1. Kakkosen B-lohkon joukkueilla on nyt pelattuna kahdesta neljään ottelua. Maalipörssiä johtaa TamU:n Haris Ibrahimovic, tehtyään kahteen otteluun peräti kolme maalia.

Pallo-Iirot ja TamU ovat kohdanneet viimeksi vuonna 2016, kun joukkueet pelasivat Tampere-Satakunta Kolmosessa. Kyseisen kauden otteluista voitot jaettiin tasan. Raumalaiset ottivat Tampereella 3-1 -voiton ja TamU ryösti kolme pistettä Pitsiyön spesiaalista loppunumeroin 2-0.

Uutta ja jännittävää

Pallo-Iirojen kaksi ensimmäistä ottelua on torjunut seuran oma kasvatti Miko Lainio. Torjuntavastuu siirtyi hänelle, kun ykkösmaalivahti Henri Saarinen loukkaantui juuri ennen kauden alkua. Uran ensimmäinen ottelu Kakkosessa ei paljoa paremmin olisi voinut mennä, kun Käpylän Palloa vastaan saldoksi tuli voitto ja nollapeli.

- Olen omalta osaltani kohtalaisen tyytyväinen näihin kahteen peliin. KäPa-ottelun voitto oli joukkueelle tärkeä, joten totta kai tuli todella hyvä fiilis torjua voitto ja saada vielä nollapeli heti ensimmäisessä ottelussa, Lainio myöntää.

Lainio ehti pelata ennen Kakkosen kauden käynnistymistä, ja yllättäen kasvanutta vastuuta, kolmessa Pallo-Iirot 2 -joukkueen pelissä Nelosta. Niissäkään otteluissa ei selän taakse mennyt maaliakaan.

- Vähän kieltämättä ollut paineita hypätä Kakkosen peleihin, kun ikinä ole pelannut tällaista sarjaa tai ylipäätään paljoa miesten otteluita. Onneksi on kuitenkin käynnistynyt ihan hyvin, Lainio toteaa.

- Sen verran, mitä tässä Nelosen ja Kakkosen pelejä on pelannut, niin on saanut jo huomata, että sarjojen välillä on aika iso ero. Kakkosessa peli on selkeästi laadukkaampaa ja taktisempaa, Nelosessa mennään suorempaa.

Henri Saarinen on arviolta sivussa vielä noin viikon, joten Lainio saanee torjuntavastuun ainakin vielä lauantaina Tampereella.

- Oikeastaan en tiedä juuri mitään TamU:sta. Uskon, että tasainen peli tulossa, josta toivottavasti onnistumme ottamaan voiton, Lainio päättää.

Saarisen lisäksi vielä noin viikon verran sivussa on Aleksi Pihlainen. Viime lauantaina Honka-ottelun kesken jättäneen Juuso Aallon pelikuntoa tarkkaillaan.

TPS-lainapelaajista Otto Schultz on kutsuttu takaisin turkulaisseuraan, eikä näin ollen ole Pallo-Iirojen käytettävissä ainakaan toistaiseksi.

Tampere United – Pallo-Iirot lauantaina 18.5. klo 17. TamU-TV näyttää ottelun suorana lähetyksenä täällä.