Kahdentoista minuutin turpasauna

13.4.2019

Pallo-Iirot lähti Naantalin karvetin kentälle haastamaan FC TPS:aa. Pelisuunnitelma ja paketti pysyi kohtuullisen hyvin kasassa reilun tunnin ajan, mutta Ykkösen kärkijoukkueisiin ensi kaudella kuuluva FC TPS iski kahteentoista minuuttiin viisi maalia toisella puoliajalla.

Pallo-Iirojen harjoituspelikausi piti sisällään kaksi peliä ennakkoon huomattavasti kovempia vastustajia vastaan. Viime viikonloppuna vastassa oli kotikentällä FC Haka ja tänään FC TPS.

Pallo-Iirojen valmennusjohdon tavoitteena oli saada kummastakin pelistä tietoa etenkin pallottomasta pelaamisesta. Naantalissa kotijoukkue FC TPS pitkin huomattavasti paljon enemmän palloa.

Raumalaiset lähtivät otteluun FC TPS:aa vastaan verraittain nuorella kokoonpanolla, jossa muun muassa Emenike, Jussi Aalto, Eetu Setänen olivat penkillä ja  Juuso Aalto sivussa. Eetu Kaipio taas teki paluun kentälle.

- Niin hyökkäys- kuin puolustuspelaamisessamme oli tänään hyviä jaksoja. Olen tyytyväinen ensimmäisen puoliajan puolustuspelaamiseemme. Vastustajalla oli laadukkaita pelaajia, jotka rankaisivat virheistämme. Viimeisen kolmanneksen pelaamisemme oli tänään vaikeaa, päävalmentaja Scott Green pohti pelin jälkeen.

Pallo-Iirot aloittikin ottelun pirteästi ja sai luotua hyökkäyksiä ensimmäisen puoliajan aikana. Raumalaisten maalipaikat olivat kuitenkin vähissä. Vaikka pakka pysyikin tiiviinä, niin molemmat TPS:n maalit syntyivät harmittavista oman alueen virheistä, joista Juho Salminen ja Solomon Duah rokottivat.

Toisen maalin Pallo-Iirot suorastaan lahjoitti virheen seurauksena.

Keltapaitojen prässipelaaminen toimi ajottain mallikkaasti, joskin taitava ja laadukas vastustaja pääsi pariin otteeseen tilanteista pois alta vastahyökkäyksiin. Pallo-Iirojen maalilla Henri Saarinen torjui kuitenkin muun muassa Jani Virtasen yrityksen mallikkaasti.

Kahdentoista minuutin musta jakso

Pallo-Iirot ei vaihtanut pelaajia toiselle jaksolle. Heti jakson alussa raumalaiset saivatkin luotua hyvän hässäkän TPS:n maalille Miika Pertolan leikatessa boksiin, mutta hyvään syöttöön ei löytynyt Pallo-Iirojen kannalta oikeanlaista nappulakenkää väliin.

Tunnin kohdalla Konsta Siivonen, Kalle Kankare ja Eetu Snicker tulivat kentälle ja samalla vaihtoon jatkoivat Eetu Kaipio, Roope Virtanen ja Miika Pertola.

Keltapaidoille muodostuikin hyvä tilanne kun Miska Rantamäki pelattiin keskeltä läpi, mutta juuri ennen vetoa TPS-puolustaja sai jalkansa väliin osuen kuitenkin palloon eikä tuomari nähnyt tilanteessa rikettä.

FC TPS vaihtoi tauolla useamman pelaajan ja hyökkäyspäässä näkyvintä jälkeä tekivät Mika Ääritalo, Albijon Muzaci ja nuori Onnipekka Pajula. Kaksi jälkimmäistä iskivät kaksi maalia mieheen 12 minuutissa ja kun vielä Ääritalo pääsi kertaalleen viimeistelemään, niin Pallo-Iirojen kannalta lukemat venähtivät turhankin rumiksi.

Turkulaiset sahasivat Iirot-puolustuksen helponnäköisesti rikki.

- Väsyimme selvästi tunnnin jälkeen henkisesti kun emme saaneet onnistumisia. Tämä oli hyvä oppitunti meill, Green lisäsi.

Pallo-Iirot vaihtoi vielä toisella puoliajalla Juho Torkkelin, Olli Vuolukan ja maalivahti Tero Uusi-Kartanon kentälle.

Seuraava harjoituspeli on ensi viikon lauantaina Alsecco stadionilla kun Raumalle saapuu FC Atlantis. Peli alkaa klo 15.