A-nuoret luopuvat paikastaan Ykkösessä - Pallo-Iirot perustaa kilpailullisen kakkosjoukkueen

28.2.2019

Pallo-Iirot on päättänyt luopua A-juniorien paikasta Ykkösessä. Joukkue tulee ensi kaudella pelaamaan miesten Länsi-Suomen piirin Nelosessa, joka tiivistyy tulevaksi kaudeksi yhteen lohkoon.

Pallo-Iirot pyöritti viime kaudella edustusjoukkueen lisäksi A-juniorien joukkuetta Ykkösessä ja miesten kakkosjoukkuetta Nelosessa. Joukkueelle tarjottiin tulevaksi kaudeksi jälleen paikkaa Nelosessa ja seura päätti lopulta ottaa paikan vastaan.

Junioripäällikkö Pasi Lehtonen avaa asiaa.

- Olemme jo jonkin aikaa keskustelleet seuran sisällä mikä olisi edustuksen ja A-juniorien välillä oleva porras. Nyt kun Länsi-Suomen piirin Nelonen muuttui yksilohkoiseksi, eli sen taso nousi, niin pelit tulevat olemaan parempia kuin A-nuorten Ykkösen.

- Urheilullisesti tulee olemaan huomattavasti kovempi sarja ja ennen kaikkea nuoret pelaajamme saavat kokemuksia aikuisten peleistä.

- Alunperin suunnitelmana oli, että tämä olisi tapahtunut vuoden päästä, mutta nyt kun sarjapaikkaa tarjottiin, niin päädyimme yhteisen pohdinnan jälkeen aikaistamaan tätä prosessia.

Viime kaudella Pallo-Iirojen miesten kakkosjoukkue oli harrastepohjalla. Pasi Lehtonen haluaa alleviivata, että tulossa on kilpailullinen joukkue, joka myös harjoittelee laadukkaasti.

- Joukkueessa tulevat pelaaman meidän A-nuoret, edustuksen penkkimiehet tai pelituntumaa hakevat pelaajat. Päävalmentajana tulee toimimaan Scott Green ja Iiro Koivula kakkosena.

- Scott ajattelee sen niin, että meillä on pelaava reservijoukkue. Meillä on yksi edustusjoukkue, josta osa pelaa Kakkosta ja osa Nelosta. Pelaajat tietävät, että pelaaminen kakkosjoukkueessa on myös näyttöpaikka samalla kun samat valmentajat ovat mukana.

Helpotusta käytettävään olevaan rinkiin

Viime kaudella Pallo-Iiroilla oli varsinkin loukkaantumisten aikana haasteita saada kasaan edustusjoukkueen lisäksi A-nuorten ja miesten kakkosjoukkue. Nyt tämä haaste tulee olemaan huomattavasti pienempi.

- Käytännössä joukkueita paikattiin aina nuoremmista, joten vaikutukset heijastuivat jopa aina C-junioreihin asti.

Pasi Lehtonen ei pane pahakseen, vaikka reservijoukkue nousisi joskus Kolmoseen.

- Meidän pitää pystyä tuottamaan sellaisia pelaajia, jotka pystyvät tuolla tasolla pelaamaan. Jos B-juniorien vanhemmissa tai ensimmäisen vuoden A-juniorit eivät pysty pelaamaan Kolmosessa vielä, niin miten he pystyisivät pelaamaan Kakkosessa, Lehtonen kysyy.