"Fyysinen ja henkinen lepo on tärkeää"

11.2.2019

Scott Green

Pallo-Iirojen miesten edustusjoukkue viettää parhaillaan taukoa harjoituksista. Harjoitustauko alkoi tammikuun 31. päivä ja pelaajat palaavat harjoituksiin 18. päivä helmikuuta. Maaliskuussa alkaa edustusjoukkueen osalta intensiivisempi harjoituskausi.

Pallo-Iirojen päävalmentaja Scott Green on rakentanut ja suunnitellut miesten edustusjoukkueen harjoituskautta. Erilaisesta jalkapallokulttuurista tuleva päävalmentaja on miettinyt miten pitkä harjoituskausi käytetään hyväksi parhaalla mahdollisella tavalla.

Amatööripelaajille pelikaudet saattavat venyä miltei ympärivuotisiksi. Myös Pallo-Iirojen edustusjoukkueella on ollut kausia kun tauko jalkapallosta on ollut hyvin lyhyt.

Tätä on pohtinut myös Green.

- Ajatukseni perustuvat kokemuksiini 32 vuoden ajalta pelaajana ammattilaisena ja valmentajana eliittipelaajien kanssa ammattilaisympäristössä. Tarve fyysiselle ja henkiselle levolle on tärkeää tasosta riippumatta.

- Uskon, että sinun pitää harjoitella jotain varten. Jos harjoittelet joulu-tammikuussa kun sarjasi alkaa toukokuussa, niin et harjoittele mitään varten. Aloitimme harjoittelun joulukuussa, koska olimme mukana Suomen Cupissa ja halusin saada tietoa vastustajista ja missä pelaajamme ovat siinä vertailussa, Green kertoo.

Harjoittelun rytmittäminen on tärkeää myös henkisen hyvinvoinnin kannalta.

- Annoin pelaajille vapaata, jotta he voivat viettää aikaa perheidensä ja puolisojensa kanssa raskaan viime kauden jälkeen. Jotta he ovat myös valmiina niin fyysisesti kuin henkisesti kovempaa ensi kautta ajatellen. Teknisesti, fyysisesti, taktisesti ja henkisesti kausi tulee olemaan kovempi jo pelkästään vastustajien myötä ja minun tehtäväni on valmistaa joukkue sitä varten.

Vaatimustaso nousee harjoituskauden edetessä

Pallo-Iirot on harjoitellut joulu-tammikuussa kolme kertaa viikossa. Maaliskuusta alkaen harjoitusmäärä nousee neljään kertaan viikossa mukaan lukien pelit. Harjoitusohjelmaan tulevat mukaan myös fyysiset harjoitukset ja kuntosali.

- Olemme tehneet työtä sen eteen, että nostamme joukkueen vaatimustasoa. Haluamme isompia unelmia niin joukkueelle kuin yksilöille seurassa, mutta meidän pitää valmistautua siihen oikealla tavalla, Scott Green linjaa.

- Kun pusken pelaajia pois mukavuusalueelta, niin minun pitää tietää että he pärjäävät sen kanssa. Jos haluat kamppailla Kakkosessa ja ylempänä, sinun pitää olla fyysisesti kunnossa ja suoriutua myös kun vaikeita aikoja tulee eteen. Silloin palautuminen on erittäin tärkeässä asemassa.

- Tiedän myös, että harjoittelukulttuuria ja tiettyjä tapoja on työlästä muuttaa, mutta olen tehnyt sen pelaajana ja suunnitellut valmentajana. Se antaa vahvan pohjan, josta lähteä rakentamaan toimintaa.

Joukkue ei ole vielä täysin valmis

Pallo-Iirojen edustusjoukkueen rakentaminen ei ole vielä valmis, mutta tilanne on pelaajasopimusten suhteen hyvä. Tauolla päävalmentaja Green kävi myös Englannissa kartoittamassa mahdollisia pelaajavahvistuksia.

Harjoituskauden ohjelma on myös täydentynyt kahdella pelillä: FC Haka saapuu Alsecco stadionille lauantaina 6.4. ja Iirot matkustaa FC TPS:n vieraaksi viikkoa myöhemmin 13.4.