Pallo-Iiroille Olympiakomitean Tähtiseura -palkinto!

11.2.2019

Lauantaina 9.2. Satakunnan Urheilugaalassa palkinnon vastaanotti toiminnanjohtajamme Kaija Savunen.

Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry on yhdessä Olympiakomitean kanssa myöntänyt Pallo-Iiroille Tähtiseura -palkinnon.

Olympiakomitea ja Gasum kannustavat lasten ja nuorten Tähtiseuroja alueellisilla kannustuspalkinnoilla. Palkitsemisella halutaan edistää jokaisen lapsen mahdollisuutta harrastaa monipuolisesti sekä nostaa esille arvokasta työtä, jota suomalaisissa urheiluseuroissa tehdään.

Pallo-Iirot palkittiin 1 000 euron alueellisella kannustuspalkinnolla.

Kaikki palkittavat Tähtiseurat 2018:

Keski-Suomen liikuntaJaguars Spirit Ahtletescheerleading
Pohjois-Pohjanmaan liikuntaNorthern Lights Cheerleading NLCcheerleading
Lounais-Suomen liikuntaPallo-Iirotjalkapallo
Päijät-Hämeen liikunta ja urheiluLahden Karatekarate
Hämeen liikunta ja urheiluVilppulan Tähtilentopallo
Lapin LiikuntaWoman Volleylentopallo
Pohjois-Savon liikuntaSiilinjärven Ponnistusmäkihyppy
Kymenlaakson liikuntaKotkan Voimailijatnyrkkeily
Etelä-Karjalan liikunta ja urheiluImatran Voimasalibandy
Etelä-Savon liikuntaNAVIsuunnistus
Etelä-Suomen liikunta ja urheiluNurmijärven Taitoluistelijat NTLtaitoluistelu
Keski-Pohjanmaan liikuntaNivalan Saukotuinti
Pohjanmaan liikunta ja urheiluVaasan Uimaseurauinti
Kainuun liikuntaKajaani Gymnasticsvoimistelu
Pohjois-Karjalan liikuntaPyhäselän Urheilijatyleisurheilu

Pallo-Iirojen laatutekijät

Seurassamme hallinto perustuu hyvän hallinnon - periaatteisiin. Olemme määritelleet vision (tavoite), jossa pyrimme olemaan Rauman talousalueen merkittävin urheilutoimija, joka tarjoaa oman tasonsa mukaista toimintaa tasa-arvoisesti jokaisen omista lähtökohdista riippumatta.

Urheilulliset elämäntavat ovat kaiken toiminnan keskiössä ja pyrimme kasvattamaan tulevia huippu-urheilijoita sekä ennen kaikkea henkisesti sekä fyysisesti terveitä ja elämäniloisia ihmisiä.

Iloisuus on yksi seuran neljästä arvosta, joten se näkyy ja kuuluu läpi seuran. Pallo-Iiroissa toiminnan perustana ovat henkilökohtaiset ja yhteiset onnistumiset sekä kehittyminen. Nämä teemat ruokkivat iloisuutta ja innostavaa ilmapiiriä. P-Iiroissa myös sidosryhmät (esim. vanhemmat) on huomioitu iloisuus arvon alla ja seurassa on slogan: "pelit pelataan kentälle ja eletään katsomossa". Tällä pyrimme vaikuttamaan myös ulkoisiin tekijöihin, jotka osaltaan tukisivat positiivisuuden kautta kehittymistä seurassamme.

Pallo-Iirot järjestää viikoittaista Iirolandiaa, joka on palkittu toimintamuoto. Iirolandiassa opetaan pienille lapsille eri toimintapisteillä temppuradoin ja leikein, lapsen huoltajan seurassa, perusliikuntaitoja. Seura tekee myös ikäkausitoiminnassa yhteistyötä muiden isojen raumalaisten seurojen kanssa, jossa harjoitusvuorot ovat jaettu niin, että aktiivisimmalla lapsilla on mahdollisuus harrastaa useampaa lajia halutessaan mahdollisimman pitkään. Seuran valmentajat ohjeistetaan myös vahvasti kannnustamaan lapsia ja nuoria omaehtoiseen liikkumiseen vapaa-ajalla seuratoiminnan ulkopuolella.

Pallo-Iirot haluaa olla alueellaan merkittävin ja vaikuttavin seura, joten olemme kehittäneet seurayhteistyömallin, jossa tarjotaan apua seurakehittämiseen ja pelaajakehittämiseen. Seuralla on tällä hetkellä jo 6 yhteistyöseuraa, joista viimeisin Lauttakylän Luja halusi mukaan, vaikka kotipaikka on 50km etäisyydellä. Tämä kertoo hyvästä toimintamallista, joka tuonut positiivista tekemistä kaikkiin seuroihin ja mukaan halutaan jo kauempaakin.

Kunnan kanssa seuralla on erittäin hyvä ja toinen toistaan tukeva suhde, jossa mukana on useampi hallintokunta kaupungilta. Näkyvimpinä toimintamuotoina ovat Iirolandian lisäksi kerhotoiminta ja koulukiertueet, jotka ovat jo vakiintuneet seuran kivijalkatekemiseksi vuosien varrella. Seuran kautta käytännössä jokainen raumalainen koulu (ala-aste ja päiväkodit) ja koululainen pääsevät ovat kosketuksissa jalkapalloon. Laadukkaasta ja onnistuneesta koulutoiminnasta kertoo mielestämme se, että olemme melkein tuhannen rekisteröityneen pelaajan seura Rauman kokoisella paikkakunnalla.

Seurassa seurataan kustannuksia tarkkaan ja tästä syystä pystytty reagoimaan turhiin kustannuksiin. Normaalisti seuratoiminnassa jäsen- ja toimintamaksuista tulee 50-60% seuran tulovirrasta, joka tarkoittaa, että harrastus maksaa merkittävästi. Iiroissa tavoite on pitää tuo prosentti 30% tai alle ja tällä hetkellä se on 25%. Kuntayhteistyö on yksi asian mahdollistaja ja tämän kautta olemme pystyneet pitämään kiinteät olosuhdekustannukset kurissa. Iiroissa yhteiskunnallinen vaikuttavuus näkyy myös seuran sponsoreissa, jotka erityisesti arvostavat lasten ja nuorten laadukasta toimintaamme ja ovat valmiina tukemaan tätä, joten usean yritystukijan kautta pystymme pitämään harratamisen hinnan sellaisena, että se ei ole kenellekään este harrastamiselle. Seurassa on tulovirrat myös rakennettu usean eri tahon ja toimintamuodon alle, joten emme ole riippuvaisia yhdestä. Tämä tekee toiminnastamme kestävää ja pienentää riskiä kustannusten kasvulle tulevaisuudessakaan.

Olemme seurana ja seuratoimijamme ovat saaneet palkintoja sekä tunnustusta aina valtakunnallista tasoa myöden. Siitä olemme tietenkin kiitollisia ja ylpeitä. Meillä on myös toimintamuotoja, jotka herättävät säännöllisesti kiinnostusta muualla ja saamme jatkuvasti kutsuja eri foorumeihin kertomaan toiminnastamme. Suurin ylpeyden aihe on kuitenkin se, että olemme monelle sektorilla ottaneet laatuloikan, joka näkyy mm. Palloliiton laatujärjestelmän kautta. Laatujärjestelmääkin tärkeämpää on se, että laadukkaan seuratoiminnan vuoksi Pallo-Iirojen toimintaan halutaan tulla kasvavalla tahdilla mukaan eikä ainoastaan pelaajaksi tai harrastajaksi, vaan myös toimijaksi ja osaksi Iiroperhettä. Olemme siis ylpeitä kokonaisvaltaisesta ja laadukkaasta toiminnastamme.