Pallo-Iirot liikuttaa koululaisia

21.12.2018

Pallo-Iirot on kuluneen syksyn ja talven aikana liikuttanut koululaisia liikuntakerhoissa Rauman eri alakouluissa.

Liikuntakerhot ovat olleet Lasten liikkeen järjestämiä tai seuran omia, Rauman seurojen ja Rauman iltapäiväkerho-ohjaajien kanssa vedettyjä kerhoja. Pallo-Iirot ovat mukana seitsemän eri koulun liikuttamisessa. Ryhmiä näissä on ollut yhteensä 11.

Lasten liike on Olympiakomitean mahdollistama koulujen kerhotoiminta, jossa syksyn aikana oli mukana Pallo-Iirojen lisäksi Fera, Verkkopalloseura ja koulujen omia liltapäiväkerho-ohjaajia.

Liikuntakerhoja järjestetään kouluissa kerran viikossa iltapäivisin koulun jälkeen tai aamulla ennen koulupäivän alkua. Parhaimmillaan tunneilla on ollut 36 koululaista liikkumassa. Liikuntakerhot ovat suunnattu 1-6 luokkalaisille oppilaille.

Liikuntakerhot ovat monipuolista yhteisliikuntaa, jossa pyritään tarjoamaan jokaiselle jotakin. Tunnit pidetään koulun tiloissa kuten ministadionilla, koulun pihalla tai liikuntasalissa. Kerhojen pituus on yleensä noin 60 minuuttia ja sisältö riippuu tunnin aiheesta. Tunnin aiheen mukaan pelataan alkuleikki, harjoitteita ja pelejä sekä leikkejä sovelletuin säännöin. Tunneilla pelaillaan yhdessä esimerkiksi erilaisia pallopelejä tai hippaleikkejä. Jokainen kerholainen on varmasti oppinut uuden pelin, leikin tai vähintään saanut punaiset posket ja hikeä pintaan tunneilla.

Kerhot lähtevät käyntii uudelleen tammikuussa!