Pallo-Iirojen 05-pojat kahdeksanneksi ELL-jatkosarjassa

10.10.2018

Valokuva: calahan.kuvat.fi

Kevään alueliigasta komeasti paikan Etelä-Länsi -liigan syksyn jatkosarjaan raivannut Iirojen P05-joukkue taisteli urheasti läpi kovan sarjan, jossa jaossa oli vain neljä paikkaa kevään ELL:ään ja kaksi jatkokarsintapaikkaa.

- Kevään alueliigaa pelattiin Länsi-Suomen piirissä 8v8 ja kesätaukoa ei voitu pitää, koska heinäkuun aikana joukkueen piti nopeasti opetella kokonaan uusi pelisysteemi, kun ELL:aa pelattiin syksyllä 11v11 pelimuodolla, avaavat 05-poikien valmentajat Pasi Rantanen ja Timo Kontto.

- Neljä kotipeliä ja viisi vieraspeliä on nyt takana, pistesaldoksi tuli kunniakkaat 8 pistettä. Monessa pelissä sinikeltaiset olivat pelillisesti loppuhetkille asti hyvin mukana, mutta harmittavan usein jo viime syksystä asti 11v11 pelejä pelanneiden vastustajien kärkiyksilöt niittasivat ratkaisumaalit toisella jaksolla. Nyt siirrymme kokonaan isolle kentälle ja pääsemme valmistautumaan 11v11 peleihin syksystä asti.

Hyvinkään tuomarifarssi, Lahden ryöstö ja Satakunnan herruus

- Jossiteltavaakin jäi, Hyvinkään vieraspelissä tarjolla oli vierasvoitto, mutta yliajan neljännellä minuutilla meitä vastaan vihellettiin peräkkäin hyvin kiistanalainen rajaheitto, kulmapotku ja rangaistuspotku. Ne toivat HyPS:in tasoihin ja lopulta juuri nuo pisteet osoittautuivat karsintapaikan kannalta ratkaiseviksi.

- ELL-kauden komeimmaksi kruunuksi jäi 1-2 vierasvoitto kovasta Kuusysistä Lahdessa. Kuusysiltä vierasvoiton pystyi meidän lisäksemme hakemaan tällä kaudella vain SPL:n Suomen mestaruusturnauksen voittanut TPS YJ.

- Syksyn heikoin esitys osui tutulle Kupittaan tekonurmelle, jossa pelokas esitys ei kovaa Interiä vastaan riittänyt haastamaan kovaa turkulaisryhmää lainkaan.

- Viimeisen kierroksen matsissa Lauttasaaressa oli vielä toivoa. Voitto PPJ:stä olisi vienyt Iirot jatkokarsintaan, mutta iso ja vahva helsinkiläisjoukkue väänsi väkisin ansaituin kotivoiton.

- Vaikka jatkokarsintapaikka jäi harmittavan lähelle, niin poikien suureksi iloksi naapurikaupungin Jazz jäi tällä kertaa sarjataulukossa taakse. Kentällä satakuntalaiset pelasivat Äijänsuon pimenevässä perjantai-illassa viihdyttävän maalittoman tasapelin. Tulos taisi tyydyttää molempia valmennusryhmiä, mutta sarjapisteillä P05-ikäluokan Satakunnan herruus siirtyi Porista Raumalle. Seuraavan kerran siitä taistellaan kevään alueliigassa.

Kohti kautta 2019

- Pienen hengähdystauon jälkeen talvella on edessä SHA-seurantatapahtumat ja Palloliiton Huuhkajapäivä-pelaajakehitystapahtumat.

- Kaikkiaan ELL-jatkosarjan vauhtia pääsi kokeilemaan 16 poikaa. Pelaajakehityksen kannalta kovat pelit toivat varmasti kehitystä. Mitään ei saanut ilmaiseksi, kentän kummassakaan päässä. Kiitokset pojille, valmennukselle, huollolle ja muille taustajoukoille hienosta kaudesta. Kevään alueliigaan tulemme vahvoina, päättää Kontto.