Kapteeni Kaipio päästi piinasta

16.9.2018

TPK oli juuri niin hankala vastus kuin raumalaisleirissä osattiin odottaa. Loukkaantumishuolista kärsinyt Pallo-Iirot oli ottavana osapuolena ensimmäisen puoliajan, mutta käänsi toisella puoliajalla osat. Lopulta lisäajalla kapteeni Kaipion ampuma rangaistuspotku päästi Iirot piinasta.

Ottelu lähti tunnustelevasti liikkeelle. Pallo-Iirot luovutti pelin kontrollin TPK:lle ja vetäytyi iskemään vastaan. Vierailijat saivat alkuun luotua painetta Iirojen alueelle, saaden muun muassa kolme kulmapotkua.

Maalipaikoille TPK:lla ei kuitenkaan ollut asiaa. Ottelun 16 minuutilla Marno Lastula pääsi puskemaan boksista, mutta tämän maalivahti Henri Saarinen koppasi varmasti.

Pallo-Iirot haki riistoja ja pitkiä palloja laitoihin. Keltapaidat pääsivät muutamaan otteeseen vaarallisesti nousemaan ja kertaalleen paikka pelattiin Miika Pertolalle boksiin. Valitettavasti Pertolalle vetopaikka tuli väärälle jalalle ja veto suuntautui taivaisiin.

Ennen ottelua Iiroille toi huolta kokoonpanosta tippunut Juuso Aalto ja myös Emenike aloitti ottelun penkiltä. Lisää jobinpostia toi Nico Rinteen loukkaantuminen jo ensimmäisen vartin pelin jälkeen. Hänet korvasi Juho Nurmi ja samalla Aake Rapala siirtyi topparin paikalta keskikentälle.

TPK sai hyvän erikoistilanteen kun harhasyöttöön tikannut Henri Saarinen purki pallon liukutaklauksella yli sivurajan. Näytti, että mies olisi ehtinyt ensin palloon, mutta tilanteesta vihellettiin rike aivan boksin reunalle.

Vapaapotku kaartui nätisti kohti takanurkkaa, mutta Saarinen itse torjui pallon loistavalla loikalla.

Kotijoukkueen omassa pelirakentelussa oli ajottain suuria vaikeuksia ja useasti hyvä vastaiskunpaikka tyrehtyi huolimattomaan syöttöön.

Taktiikka toimi kun puolen tunnin kohdalla riiston jälkeen Miika Pertola pelasi pitkällä pallolla Mikael Lahtivuoren laidalta läpi. Vasemman jalan sijoitus ohitti TPK-vahti Stefan Wahlstenin ja painui raumalaisten kannalta tuskallisen vähän ohi maalin.

TPK painoi puoliajan loppupuoliskolla peliä. Lopulta 38 minuutilla Ilmari Aution kaukalaukaus uppoi Saarisen käsien kautta maaliin. Maalivahdin puolustukseksi on tosin sanottava, että ilta-aurinko laski pahasti häikäissen ja kaukaa tullut laukaus pääsi yllättämään.

Tasoitus ei ollut kaukana kun heti seuraavasta hyökkäyksestä Aleksi Toivonen lähetti laidasta matalan pallon boksiin, johon Lahtivuori pääsi vapaasti tälläämään. Veto meni jälleen vain hieman ohi maalin ottaen kimmokkeen TPK:n puolustajasta.

Pelin aaltoillessa TPK oli vuorostaan toisessa päässä pahanteossa. Jälleen kaukaa lähtenyt veto oli painua verkkoon, mutta Iirojen onneksi tolppa pysäytti tällä kertaa. Juuri ennen vihellystä vierailla oli toinenkin hyvä paikka tehdä maali, mutta avopaikasta veto painui ohi maalin.

TPK siirtyi puoliajalle varsin ansaitussa 0-1 johdossa.

Toisella puoliajalla osat vaihtuvat - Pallo-Iirot viime hetkillä tasoihin

Pallo-Iirojen valmennusjohto suoritti puoliajalla kaksi vaihtoa. Kentälle tulivat Emenike ja Mikael Nurmi korvaten Mikael Lahtivuoren sekä Jere Niirasen.

Pallo-Iirot sai heti puoliajan alkuun peliin ryhtiä. Emenike löysi boksista hyvällä keskityksellä Joonas Manzon, joka otti pallon haltuun ja laukoi kohti Wahlstenin maalia. Veto suuntautui kuitenkin keskelle maalia.

Paine kääntyi TPK:n alueelle ja samalla valkopaidoille avautui paikat iskeä vastaan. Marno Lastula pelasi tyylikkäästi keskialueella ja pelasi seinäsyötöllä itsensä läpi. Saarisen hyvä vastaantulo ja torjunta esti kuitenkin maalin synnyn.

Hetken kuluttua Jussi Aalto väläytteli taitoaan ja vuorostaan Aleksi Toivonen oli puolittain läpi. Stefan Wahlsten torjui kuitenkin jalallaan. Vastapalloon vetämään päässeen kapteeni Kaipion yritys päätyi Nortamonkadulle.

Pallo-Iirojen vyörytys jatkui ja jälleen Emenike löysi Manzon boksista upealla syötöllä. Ja jälleen Wahlstenin hyvä vastaantulo esti maalin syntymisen.

Iirot otti pelin haltuunsa ja osat vaihtuivat TPK:n hakiessa vastaiskuja. 65 minuutilla hyvä paikka syntyikin hyvän syöttökombinaation jälkeen Aleksi Jokelalle, mutta yritys meni verkon väärälle puolelle.

Laituri Roope Virtanen tuli kentälle 75 minuutin kohdalla Miika Pertolan tilalle. Samalla Pallo-Iirot muutti ryhmitystään hakien pienellä riskilläkin tasoitusta. Hyvä tilanne aukeni Eetu Kaipion murtautuessa boksiin, Joonas Manzo sai pallon ja syötti vielä vapaana olleelle Aleksi Toivoselle, mutta tähän TPK-puolustaja sai nappulakenkänsä väliin.

Viisi minuuttia ennen täyden ajan päättymistä hässäkän päätteeksi TPK-pelaajista kahta varoitettiin ja seuranneesta vapaapotkusta Iirot sai painetta vieraiden maalille. Wahlsten hoiti keskityspallon ja Jussi Aallon nosto meni taas yli maalin.

Kotijoukkue haki tasoitusta rajusti loppuminuutit, mutta hyville maalipaikoille ei ollut enää asiaa. Siitä huolehti sisukkaasti taistellut TPK-puolustus.

Lopulta ottelun lisäajalla Eetu Kaipio pelattiin vapaaksi boksissa ja maalille rynnännyttä Emenikeä rikotaan. Erotuomari Arto Lilja vei pallon pilkulle, josta kapteeni Kaipio ei erehtynyt. Piina loppu ottelun 95 minuutilla.

Näin elintärkeä piste Pallo-Iiroille MaPS:n ja FC Ålandin myös pelatessa kierroksella tasapelin.

Iirot pelaa seuraavaksi TuWe:n vieraana ensi viikon lauantaina.

Yleisömäärä 342. Iirot kiittää!