Jalkapallokoulu alkoi – ”Parasta on jalkapallo ja kaverit”

4.6.2018

Tyttöjen lounastaukoon kuului syömisen lisäksi myös kameralle poseeraus.
Osallistujat on jaettu ryhmiin, joissa tehdään erilaisia jalkapalloharjoitteita.

Aurinko paistaa ja koululaisten kesälomat ovat alkaneet. Usean jalkapalloa harrastavan 5-12 -vuotiaan ensimmäinen kesälomaviikko käynnistyi Pallo-Iirojen järjestämässä ADIDAS jalkapallokoulussa.

Jalkapallokoulu alkoi tänään maanantaina ja kestää perjantaihin. Päivät alkavat kymmeneltä ja päättyvät kello 14.

- Lapset on jaettu ryhmiin ja ryhmillä on tietyt teemat eri päivinä. Torstaina on turnauspäivä ja jalkapallokoulun päättää perjantaina kaikille avoin Iirolandia, selventää Pallo-Iirojen harrastekoordinaattorina toimiva Henni Viljanmaa.

Jalkapallokoulua on järjestetty jo 80-luvulta lähtien. Viime vuosina päävastuussa tapahtuman järjestämisestä on Viljanmaan lisäksi ollut Pallo-Iirojen valmennuspäällikkö Kimmo Hörkkö.

Kenttä täynnä iloisia lapsia

Tänä vuonna jalkapallokoulussa on hieman vajaat 80 osallistujaa, joista suurin osa on Pallo-Iirojen junioripelaajia. Viikon aikana harjoitellaan laji- ja pelitaitoja erilaisten harjoitteiden, pelien ja leikkien kautta. Monelle lapselle tärkeää on myös kavereiden seura ja uusiin ihmisiin tutustuminen.

Eveliina, 7, kertoo olevansa ensimmäistä kertaa mukana jalkapallokoulussa. Idea osallistumisesta tuli kaverilta.

- Paras kaverini Fanni oli täällä viime vuonnakin ja pyysi, jos tulisin nyt hänen kanssaan.

Fanni, 8, istuu Eveliinan vieressä ja nyökkäilee.

- Halusin tulla tänä vuonna uudestaan, kun viime vuonna oli niin kivaa.

Viime kesän positiivisen kokemuksen vuoksi uudelleen jalkapallokouluun ovat saapuneet myös Jenny, 7, ja Maria.

- Parasta (jalkapallokoulussa) on jalkapallo ja kaverit. Kiva, kun täällä saa myös uusia kavereita, kohta 10 vuotta täyttävä Maria huomauttaa.

Ensimmäistä kertaa mukana olevat Alisa, 8, ja Mona, 7, vakuuttavat, että vaikka muutama tunti on vasta takana, jalkapallokoulu vaikuttaa hyvältä. Eniten tytöt odottavat pelejä – sekä tietenkin perjantain Iirolandiaa.