Turhauttava tasapeli

19.5.2018

Miltei puolet pelistä ylivoimalla pelannut kotijoukkue menetti tänään kaksi pistettä oman pään virheeseen ja ennen kaikkea kyvyttömyyteen konkretisoida miesylivoima maalien muodossa. Pallo-Iirojen maalin teki tänään kapteeni Eetu Kaipio upeasta vapaapotkusta.

Pallo-Iirojen kokoonpanoon tuli otteluun peräti viisi muutosta kun jo valmiiksi loukkaantuneiden Emeniken ja Aleksi Toivosen lisäksi Peimari-ottelussa loukkaantuneet Juuso Aalto, Mikael Lahtivuori ja Aleksi Pihlainen eivät pystyneet ottelussa pelaamaan. Jussi Aalto aloitti tänään ottelun penkiltä.

Poissaolot näkyivät jonkin verran pallollisessa pelaamisessa, mutta avaukseen nousseet Miika Pertola, Aake Rapala, Roope Virtanen ja ensimmäisen 90 minuuttisen yli vuoteen pelannut puolustaja Juho Nurmi selvisivät urakastaan erinomaisesti.

PIF aloitti ottelun vahvasti ja oli niskan päällä ensimmäisen neljänneksen. Punapaidat saivat hyökkäyksen toisensa perään luotua ja sitä kautta painetta Pallo-Iirojen boksiin. Kovin vaarallisille paikoille Paraisten ylpeys ei kuitenkaan päässyt lukuunottamatta Veli Hartolan hyvää nostoa, joka päätyi ylärimaan.

Pari kertaa ensimmäisellä puoliskolla PIF pääsi yrittämään myös vapaapotkusta, mutta Pallo-Iirojen parhaimmistoon kuulunut maalivahti Henri Saarinen koppasi toisen upealla tavalla ja toinen meni vain niukasti yli.

Kaikenkaikkiaan tasaisessa puoliajassa PIF oli lievästi niskan päällä.

Myös kotijoukkueella oli omat paikkansa. Tänään kärjessä pelannut Miika Pertola jatkoi keskialueella upeasti yhdellä kosketuksella pallon Joonas Manzolle laitaan, joka jatkoi boksiin. Kapteeni Eetu Kaipio pääsi täysin vapaasti vetämään vastapalloon boksin sisällä, mutta juuri ennen vetoa pallo pomppasi epätasaisella alustalla ja veto painui kerrostalon verran yli.

Kaipio kuitenkin otti joukkueensa reppuselkään kun Pallo-Iirot sai vapaapotkun aivan boksin reunalta. Tilannetta edelsi Iirojen vahva vaihe ja kun Rapala jouduttiin kaatamaan boksin edessä, niin viime kaudella useampia maaleja vapareista tehneelle Kaipiolle avautui paikka tehdä kauden toinen maali.

Vapaapotku kiersikin kauniista muurin yli ohi maalivahti Arnold Uschanoffin. Kaipio sai yleisöltä isot aplodit upean suorituksen jälkeen.

Hyvä olo hiipii puseroon

Pallo-Iirot sai toiselle puoliajalle hyvän alun ja paineen jälkeen Joonas Manzoa rikottiin jälleen boksin rajalla. Jälkitilanteesta Michael Nwokocha sai suoran punaisen rikottuaan kotijoukkueen pelaajaa. Katsomossa ja kentällä alkoi varmasti syntymään tunne, että alivoimaisena PIF ei pääse ottelua tasoittamaan.

Karkea oman pään virhe kuitenkin kostautui muutama minuutti myöhemmin ja Gesim Vocalle lahjoitettiin pallo miehen kiittäessä läpiajosta.

Pallo-Iirot pelasi ylivoimalla ja piti palloa PIF:n alueella pitkälti loppupelin ajan, mutta ei saanut murtauduttua ja sitä kautta hyville maalipaikoille. Paras paikka syntyi ottelun viimeisen kympin aikana Topias Silvennoiselle, joka sai pallon viiteen metriin, mutta nopeasti lähtenyt vasuri osui palloon huonosti vedon painuessa ohi.

Myös Roope Virtasella oli loistava paikka boksissa hieman tätä ennen, mutta Uschanoffin loistava venytys piti lukemat tasoissa.

- Turhauttava tulos. Vastustaja pääsi meidän virheestä tekemään maalin, vaikka peli oli täysin kontrollissa. Toisaalta sitten emme päässeet ylivoimalla oikein mihinkään, viimeisellä kolmanneksella puuttui tänään se vaarallisuus, jota olisi pitänyt olla, päävalmentaja Akusti Salonen pohti pelin jälkeen.

- Valmennus ottaa nyt vastuuta siinä mielessä, että meidän pitää löytää ne keinot, jolla pystymme nämä tilanteet kääntämään.

- Toisaalta, vaikka tänään menetimme voiton, niin alkukausi on mennyt hyvin. Nyt pitää taas löytää se hyvä draivi tekemiseen. Tottakai poissaolot näkyivät tänään, mutta niitä tulee kaikille tässä sarjassa, Salonen päättää.

Ottelun tilastot.

Tänään normaalia aikaisemmin jo klo 13 junioriturnauksen vuoksi alkanut ottelu keräsi katsomoon 225 katsojaa. Pallo-Iirot kiittää!

Iirojen seuraava ottelu on ensi viikon perjantaina Salossa Wilpasta vastaan. Seuraava kotiottelu on 8.6. TuWe:a vastaan.